Een nieuwe winstwaarschuwing, en weer eens met Kerstmis. De aandeelhouders van D'Ieteren moeten zo stilaan met een bang hart uitkijken naar het eindejaar. Die derde winstwaarschuwing zet serieuze vraagtekens achter de geloofwaardigheid van het management en de weerbaarheid van het businessmodel van Belron, de beglazingsdochter die op termijn opnieuw voor winstgroei moet zorgen.
...

Een nieuwe winstwaarschuwing, en weer eens met Kerstmis. De aandeelhouders van D'Ieteren moeten zo stilaan met een bang hart uitkijken naar het eindejaar. Die derde winstwaarschuwing zet serieuze vraagtekens achter de geloofwaardigheid van het management en de weerbaarheid van het businessmodel van Belron, de beglazingsdochter die op termijn opnieuw voor winstgroei moet zorgen. Volgend jaar wordt dan ook cruciaal voor de groep. Voor 2014 verwacht het management nog een daling van de courante brutowinst met iets meer dan 10%, in plaats van de ongeveer 10% die eerder was gecommuniceerd. Volgend jaar moet die winst opnieuw met ongeveer 10% stijgen, al is dat minder dan beleggers hoopten. D'Ieteren gaat daarbij wel uit van ongunstige weersomstandigheden voor Belron (dus zacht en rustig winterweer), zodat alvast het weer voor geen vierde winstwaarschuwing kan zorgen. Maar kan Belron, los van het weer, opnieuw voor winstgroei zorgen? De voorbije twaalf maanden steeg de verkoop met 1,3%, waarvan slechts een klein deel te danken is aan organische groei. In Europa steeg het marktaandeel, maar daalde de verkoop met 6,6% door het milde winterweer. Buiten Europa steeg de verkoop met 8,3%, vooral te danken aan het strenge winterweer in het oosten van de Verenigde Staten. Het management moet op dit moment wel een verbetering van de markt zien, want de trend bij D'Ieteren Auto is vlak, en toch ziet het management dus een winstgroei op groepsniveau van ruim 10%. Voor een deel steunen deze vooruitzichten op de herstructureringsmaatregelen die Belron recentelijk nam om de winstgevendheid te ondersteunen. Gegeven de vrij hoge vaste kosten snijdt een dalend aantal herstellingen meteen diep in de rendabiliteit. Het management nam dan ook op verschillende markten maatregelen. In China, toch de grootste automarkt, stopt Belron met de groothandelsactiviteiten en worden niet-rendabele servicepunten gesloten. Ook in Italië moet geherstructureerd worden omdat de markt kromp met 8% en omdat een van de grootste verzekeraars de samenwerking met Belron stopzet om voortaan zelf de beglazingsclaims af te handelen. In Nederland is de markt de voorbije vijf jaar gehalveerd na de ingebruikname van betere wegdektechnologie, waardoor de glasbreuk er daalde tot het Europese gemiddelde. De grootste klap viel in het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2010 daalde de markt er met 40%, wat natuurlijk zwaar inteert op de rendabiliteit, ondanks de besparingsmaatregelen. Door die structureel gedaalde rendabiliteit diende Belron 89 miljoen EUR af te schrijven op de waarde die nog in de boeken stond voor de Britse activiteiten. In totaal moet Belron voor 98 miljoen afschrijvingen en voor 41 miljoen EUR aan herstructureringskosten boeken. Het wedervaren op verschillende markten toont aan dat de concurrentie toeneemt en dat groei in de groeilanden allesbehalve vanzelfsprekend is. ConclusieBeleggers betalen na drie winstwaarschuwingen nog 13 keer de verwachte courante winst voor volgend jaar. Het management zal er een stevige kluif aan hebben om aan te tonen dat Belron een antwoord in huis heeft op de toenemende concurrentie. Vandaar de adviesverlaging en dus ook de verwijdering uit de Inside Selectie.Advies: koopwaardig Risico: laagRating: 1B