De groep zag haar omzet met 10% stijgen en houdt vast aan de verwachting dat het netto courant resultaat dit jaar met meer dan 10% toeneemt. Toch is de kwaliteit van de resultaten in het eerste kwartaal niet denderend. De omzetstijging is vooral te danken aan eenmalige factoren, zoals de verzwakking van de euro (EUR) en de hogere autoleveringen aan het dealernetwerk. Om op iets langere termijn opnieuw werk te maken van duurzame winstgroei, is een sterkere organische stijging van de omzet nodig, maar zo'n groei valt op dit moment niet te bespeuren.
...

De groep zag haar omzet met 10% stijgen en houdt vast aan de verwachting dat het netto courant resultaat dit jaar met meer dan 10% toeneemt. Toch is de kwaliteit van de resultaten in het eerste kwartaal niet denderend. De omzetstijging is vooral te danken aan eenmalige factoren, zoals de verzwakking van de euro (EUR) en de hogere autoleveringen aan het dealernetwerk. Om op iets langere termijn opnieuw werk te maken van duurzame winstgroei, is een sterkere organische stijging van de omzet nodig, maar zo'n groei valt op dit moment niet te bespeuren. Bij Belron steeg de verkoop met 10%, ondanks een daling van het aantal uitgevoerde herstellingen met 4%. Die daling is toch zorgwekkend, al steeg de vergelijkbare omzet met 1% dankzij een verhoging van de prijzen. Dat de uiteindelijke omzet toch 10% steeg, dankt Belron vooral aan het wisselkoerseffect van een lagere EUR. Vooral in Europa staat de verkoop onder druk. De vergelijkbare omzet daalde met 3,5% en weerspiegelt zwakke marktomstandigheden op zowat alle Europese markten. Het sterke pond (GBP) zorgt voor een omzetbonus van 2,3%. Buiten Europa maakte Belron zijn status van groeibedrijf wel nog waar. De vergelijkbare omzet steeg er met 5,5%, naast een wisselkoerseffect van 18%. De organische groei is vooral te danken aan een stijging van het marktaandeel en gevoelig betere marktomstandigheden in de Verenigde Staten, onder meer dankzij het strenge winterweer. Naast de omzet steeg ook het bedrijfsresultaat (ebit) van Belron dankzij de betere prestaties in de Verenigde Staten, kostencontrole en de impact van het vorig jaar gestarte herstructureringsprogramma. Voor de rest van het jaar verwacht het management van Belron een matige vergelijkbare omzetgroei. Ook de verkoop bij D'Ieteren Auto, de andere hoofdactiviteit van D'Ieteren, laat bij een tweede lezing ruimte voor twijfel. De omzet uit de verkoop van nieuwe voertuigen steeg met 10,7% op jaarbasis dankzij een betere verkoop van de duurdere modellen en een (per definitie tijdelijke) toename van de levering aan het dealernetwerk. Die factoren duwden ook het courante bedrijfsresultaat van D'Ieteren Auto hoger in het eerste kwartaal. Het marktaandeel van de merken die D'Ieteren verdeelt, staat echter onder druk op de stagnerende Belgische automarkt. In de eerste vijf maanden van dit jaar daalde de autoverkoop met 2,4%, terwijl D'Ieteren de verkoop met 4,6% zag dalen. Het marktaandeel daalde daardoor naar 20,9%. Wel worden een aantal modellen van Volkswagen en Skoda opgefrist, wat druk zet op de verkoop van de bestaande modellen. De groep verwacht een herstel want het management houdt vast aan een stabiel marktaandeel dit jaar. ConclusieHet is niet duidelijk waar verdere winstgroei vandaan moet komen als de effecten van een gunstige wisselkoers en van de herstructurering bij Belron uitdoven. Vooral Belron vindt maar moeilijk een nieuw groei-elan. Het vooruitzicht van vrij vlakke winstcijfers maakt van een koers-winstverhouding van 14 en een ondernemingswaarde (ev) van 8 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) een correcte waardering. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2B