D’Ieteren

D’Ieteren kende vorig jaar een beter dan verwacht herstel van de winstgevendheid. Belron kampt echter vooral buiten de Verenigde Staten met een dalende markt en D’Ieteren Auto kampt nog met de naweeën van het dieselschandaal.

De resultaten van D’Ieteren blijven erg wisselvallig. Terwijl de voorbije jaren werd gegrossierd in winstwaarschuwingen, pakte de onderneming vorige week met verrassend sterke cijfers uit. Op vergelijkbare basis steeg de courante brutowinst vorig jaar met 31%, terwijl de markt rekening hield met een stijging van 20 tot 25%. Het gerapporteerde winststijging bleef beperkt tot 20,6% als ook rekening wordt gehouden met de in 2015 stopgezette activiteiten in Brazilië en China. Hieruit blijkt wel dat de courante brutowinst in de tweede jaarhelft lichtjes gedaald is, na de winstsprong van 61,5% in de eerste helft van 2015.

Ook voor dit jaar mikt het management op een stabiele of licht lagere courante brutowinst. D’Ieteren Auto kampt met hogere marketingkosten en de naweeën van het dieselschandaal bij Volkswagen. Belron, actief in voertuigbeglazing, verwacht weliswaar een kleine organische omzetgroei, maar zal meer bonussen voor het management moeten uitkeren. Vergeet ook niet dat D’Ieteren in 2015 opnieuw kon profiteren van streng winterweer in de Verenigde Staten en een relatief sterke dollar (USD) en pond (GBP), terwijl de zachte winter in Europa de resultaten geen deugd deed. Dat spel van weersomstandigheden en wisselkoersen kan de resultaten stevig beïnvloeden.

Belron blijft met een aandeel van ongeveer twee derde in de groepswinst de belangrijkste dochteronderneming van de groep. De omzet steeg vorig jaar met 13%, waarvan 4,7% organische groei is. De rest van de toename is grotendeels te danken aan de USD. Het courante bedrijfsresultaat (rebit) dikte met 11,5% aan, opnieuw deels dankzij de USD, maar ook dankzij een stijgende verkoop in de Verenigde Staten en kostenbesparingen in Europa. In de Verenigde Staten genoot Belron zowel van een stijgend marktaandeel als van een aantrekkende markt. In Europa loopt de verkoop een stuk moeizamer. De vergelijkbare verkoop daalde met 2,5%, onder meer door het zachte winterweer en de toenemende concurrentie.

Voor dit jaar verwacht Belron een lichte organische groei van de verkoop. Het dochterbedrijf D’Ieteren Auto, als invoerder van de merken van Volkswagen op de Belgische markt goed voor het andere derde van de groepswinst, beleefde een heel goed 2015, ondanks het dieselschandaal bij VW. Het bedrijf leverde 3% meer auto’s af, en zag de omzet van 8% stijgen omdat meer relatief duurdere modellen werden verkocht. De courante winst steeg zelfs met 41,9%.

Het orderboek kreeg vanaf oktober een deuk door het dieselschandaal, maar via verhoogde marketinginspanningen werd deze plooi tegen het einde van het jaar al grotendeels gladgestreken. Dankzij een geslaagd Autosalon was het orderboek eind januari 24,3% dikker dan twaalf maanden geleden. Over heel 2016 verwacht D’Ieteren Auto een stabiel marktaandeel, wat moet uitmonden in een licht lagere courante winst door hogere marketingkosten.


Conclusie

D’Ieteren kende vorig jaar een beter dan verwacht herstel van de winstgevendheid. Belron kampt echter vooral buiten de Verenigde Staten met een dalende markt en D’Ieteren Auto kampt nog met de naweeën van het dieselschandaal. Beleggers betalen 13 keer de winst voor dit jaar, en de ondernemingswaarde (ev) bedraagt ongeveer 7 keer de bedrijfskasstroom (ebitda). In afwachting van nieuwe groeiperspectieven blijven we bij ons neutraal advies.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content