Na de verrassend sterke jaarcijfers over 2015 kon D'Ieteren eind mei zijn aandeelhouders plezieren met meer dan behoorlijke resultaten over het eerste kwartaal van 2016. De autogroep zag haar omzet met 4,6% stijgen, wat een stuk beter is dan verwacht en toelaat de vooruitzichten voor het hele jaar te bevestigen. Hogere marketingkosten verhinderen echter dat die omzetstijging zich vertaalt in een stijging van de winst. D'Ieteren belooft voor 2016 een stabiel tot licht lager courant nettoresultaat in vergelijking met vorig jaar. Belron boekt opnieuw organische groei en D'Ieteren Auto komt vrij ongeschonden uit het dieselschandaal dat Volkswagen op zijn grondvesten...

Na de verrassend sterke jaarcijfers over 2015 kon D'Ieteren eind mei zijn aandeelhouders plezieren met meer dan behoorlijke resultaten over het eerste kwartaal van 2016. De autogroep zag haar omzet met 4,6% stijgen, wat een stuk beter is dan verwacht en toelaat de vooruitzichten voor het hele jaar te bevestigen. Hogere marketingkosten verhinderen echter dat die omzetstijging zich vertaalt in een stijging van de winst. D'Ieteren belooft voor 2016 een stabiel tot licht lager courant nettoresultaat in vergelijking met vorig jaar. Belron boekt opnieuw organische groei en D'Ieteren Auto komt vrij ongeschonden uit het dieselschandaal dat Volkswagen op zijn grondvesten doet daveren. De waardering blijft vrij aantrekkelijk tegen 14 keer de courante nettowinst voor 2016, terwijl de ondernemingswaarde (ev) beperkt blijft tot 7 à 8 keer de bedrijfskasstroom (ebitda). Het rendement op de vrije kasstroom bedraagt een aantrekkelijke 7%. Meer in detail moeten beleggers op de eerste plaats de resultaten van beglazingsdochter Belron onder de loep neem, want die activiteit is goed voor ongeveer 70% van de winst. De vergelijkbare omzet steeg in het eerste kwartaal met een fraaie 6%, op een totale omzetstijging met 8,5%. Het aantal interventies steeg met 10%. Die totale cijfers verbergen wel grote geografische verschillen. Vooral in Italië blijft Belron kampen met een dalende markt en stevige concurrentie, zodat de vergelijkbare verkoop in Europa daalde met 0,9%. Buiten Europa steeg de vergelijkbare omzet met 12,2%, wat vooral te danken is aan zowel het stijgende marktaandeel als de aantrekkende markt in de Verenigde Staten. Dankzij de gedaalde brandstofkosten leggen de Amerikanen opnieuw meer kilometers met de wagen af, wat leidt tot meer schade aan voertuigramen. Een belegging in D'Ieteren is daarom een belegging in het Amerikaanse autoverkeer. De Amerikaanse dochter plukt ook de vruchten van een grondige voorbereiding op streng winterweer en verhoogde marketinginspanningen begin dit jaar. Voor de rest van het jaar verwacht Belron een verdere beperkte stijging van de vergelijkbare omzet. De winst volgt de omzet niet door de hogere kosten om het marktaandeel in de Verenigde Staten uit te breiden. Ook hogere bonussen voor het management zorgen ervoor dat Belron een stabiel tot licht lager courant resultaat verwacht voor dit jaar. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) zit wel in de lift. Naast Belron kon ook D'Ieteren Auto verrassend goede omzetcijfers realiseren in het eerste kwartaal. De omzet steeg met 1%, ondanks een daling van de geleverde voertuigen met 0,7%. Het bedrijf koestert intussen goede hoop dat het zijn verloren marktaandeel kan terugwinnen en wijst erop dat het orderboek eind maart 26% dikker was in vergelijking met een jaar eerder. Dit moet over heel 2016 een stabiel tot licht lager courant resultaat voor D'Ieteren Auto opleveren. De speurtocht naar een derde grote activiteit blijft gaande.ConclusieD'Ieteren Auto lijkt het dieselschandaal vrij vlot te verteren, terwijl Belron buiten Europa opnieuw kan aanknopen met een stevige organische omzetgroei. De koers ging de voorbije maanden fors hoger, waardoor het vet, ondanks de nog altijd vrij aantrekkelijke waardering, van de soep is voor de koers van het aandeel. Vandaar geen adviesverhoging. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2B