D’Ieteren

De motor van D’Ieteren draait opnieuw op twee cilinders, en dat is voor de aandeelhouders een grote verademing. De voorbije jaren liep er regelmatig wel een wiel van de wagen.

De motor van D’Ieteren draait opnieuw op twee cilinders, en dat is voor de aandeelhouders een grote verademing. De voorbije jaren liep er regelmatig een wiel van de wagen, zowel bij beglazingsdochter Belron als bij D’Ieteren Auto. Belron kreeg vooral in Europa af te rekenen met pittige concurrentie en een dalende omzet, terwijl bij D’Ieteren Auto de winstgevendheid te wensen overliet, nog voor het dieselschandaal bij Volkswagen losbrak. Het tij lijkt nu gekeerd. In plaats van winstwaarschuwingen over zich heen te krijgen, mogen de aandeelhouders opnieuw lezen over een opwaartse bijstelling van de verwachtingen.

Het management verwacht dat de resultaten over heel 2016 even goed zijn als vorig jaar, terwijl eerder nog een lichte daling verwacht was. Precies omdat zowel Belron als D’Ieteren Auto het opnieuw beter doen. Intussen maakt het management ook werk van de lang verwachte uitbouw van een derde cilinder met de aanwerving van Francis Deprez, die nieuwe activiteiten moet ontwikkelen.

De halfjaarresultaten werden in elk geval op gejuich onthaald. Zowel de omzet als de courante brutowinst steeg met ruim 6%, met een bijdrage dus van zowel Belron als D’Ieteren Auto. Belron zag de omzet met 6% stijgen, met dank aan een organische groei van 4,6%. Vooral in de Verenigde Staten doet Belron goede zaken. De Amerikanen rijden opnieuw meer kilometers, wat zich onvermijdelijk vertaalt in meer glasbreuken. Voeg daaraan een stijgend marktaandeel toe en de Amerikaanse verkoop stuwt de omzet buiten Europa 8% hoger. Ook de Europese verkoop dikte met 4% aan, al is die stijging vooral te danken aan overnames en enkele extra verkoopdagen. In Groot-Brittannië daalt het verlies na de herstructureringen, en geluk bij een ongeluk, dankzij de daling van het pond (GBP) daalt het Britse verlies uitgedrukt in euro (EUR) nog meer.

Het courante bedrijfsresultaat van Belron kon de stijgende verkoop niet volgen en trappelde ter plaatse, als gevolg van de marktdalingen in heel wat landen, en omdat de stijgende verkoop in de Verenigde Staten gepaard ging met investeringen om het marktaandeel op te krikken. Voor de tweede jaarhelft verwacht het management een verdere groei van de verkoop, wat vooral in de Verenigde Staten ook moet resulteren in een hogere winst. De gedane investeringen beginnen er dus te renderen.

Het herstel bij D’Ieteren Auto, in het spoor van een sterke Belgische automarkt, is nog krachtiger. De omzet steeg met 8,8%, dankzij een hogere verkoop, hogere catalogusprijzen en de aantrekkende verkoop van duurdere modellen zoals de Audi A4 en Q7, of de Porsche 911. Het courante bedrijfsresultaat steeg zelfs met 13,5%, dus nog sneller dan de omzet dankzij een betere rendabiliteit van het dealernetwerk. Over heel 2016 mikt het bedrijf op een stabiel marktaandeel, dankzij een stevig orderboek en de lancering van nieuwe modellen. Het dieselschandaal lijkt dus helemaal verteerd.


Conclusie

Sinds februari van dit jaar is de koers al met 75% gestegen. We hebben de snelheid van dat herstel onderschat, en de markt rekent erop dat D’Ieteren op dat elan kan doorgaan. Op kruissnelheid mag een courante winst van 3,5 EUR per aandeel worden verwacht. Tegen de huidige koers betalen beleggers 12 keer die winst, wat een faire waardering is.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content