Net zoals begin 2014, toen Euronav in één klap vijftien VLCC-tankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) overnam van het Deense Maersk, heeft de Antwerpse rederij eind vorig jaar toegeslagen op een cyclisch dieptepunt. De sector gaat gebukt onder overcapaciteit die de dagverhuurtarieven, zelfs tijdens de doorgaans lucratieve winter in het noordelijk halfrond, onder het break-evenniveau terugduwde.
...

Net zoals begin 2014, toen Euronav in één klap vijftien VLCC-tankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) overnam van het Deense Maersk, heeft de Antwerpse rederij eind vorig jaar toegeslagen op een cyclisch dieptepunt. De sector gaat gebukt onder overcapaciteit die de dagverhuurtarieven, zelfs tijdens de doorgaans lucratieve winter in het noordelijk halfrond, onder het break-evenniveau terugduwde.De verwachtingen zijn dat de situatie vanaf eind 2018 of begin 2019 zal verbeteren door meer verschrotingen en minder nieuwbouw, gekoppeld aan de aanhoudende toename van de vraag naar olietransport en de structureel langere vaarroutes.Maar intussen snijdt de crisis diep, en dus wist het ervaren management dat er zich kansen op een verdere consolidatie aandienden. Het bedrijf bereidde zich daar de jongste twee jaar volop op voor. De liquiditeitspositie werd via een rist herfinancieringen fors verbeterd, van 267 miljoen dollar eind 2014 tot 735 miljoen eind september.Daarnaast werd het al te soepele dividendbeleid bijgestuurd, van een vaste uitkering van 80 procent van het nettoresultaat, exclusief eenmalige meerwaarden, naar een minimumbrutodividend van 0,12 dollar per aandeel. Euronav verzekerde zich van meer vaste inkomsten door het afsluiten van enkele aantrekkelijke langetermijnverhuurcontracten. De rederij beschikt over de sterkste balans in de sector, met een verhouding van de nettoschuld tegenover de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) in de voorbije twaalf maanden van 2,1 keer, tegenover een sectorgemiddelde van 5,8 keer. Euronav maakt een nieuwe kwantumsprong met de overname van het Amerikaanse Gener8 Maritime. Het verwerft 21 VLCC's (waarvan er 19 maximaal twee jaar oud zijn), waardoor het groepstotaal stijgt naar 44 VLCC's. De vloot Suezmax-schepen (olietankers met een capaciteit van 150 à 165.000 ton) breidt met zes schepen uit tot 28. Daarnaast komen nog drie kleinere schepen bij de vloot, die in totaal uit 75 schepen zal bestaan.Daarmee wordt Euronav de grootste onafhankelijke olietankerrederij. Euronav betaalt de overname voor 493 miljoen dollar, of een aanvaardbare premie van 35 procent, via de uitgifte van 60,9 miljoen nieuwe aandelen. De aandeelhouders van Gener8 Maritime houden 28 procent aan in de nieuwe groep.Daarnaast neemt Euronav ook de schulden over (1,23 miljard dollar eind september). Om de schuldpositie beheersbaar te houden, worden onmiddellijk na de afronding van de overname (wellicht eind juni) zes jonge VLCC's verkocht voor 434 miljoen dollar.Officieel gaat het om een fusie, maar de nieuwe groep zal worden geleid door de huidige voorzitter van de raad van bestuur, de topman en de financieel directeur van Euronav. Euronav verkocht in november en december nog drie oude tankers, twee VLCC's en een Suezmax-schip, met een totale meerwaarde van 36,5 miljoen dollar. Die meerwaarde zal het verwachte zwakke vierdekwartaalrapport wat kleur geven. Na negen maanden was er een nettoverlies van 18 miljoen dollar (28,1 miljoen in het derde kwartaal), tegenover nog een nettowinst van 153,8 miljoen over dezelfde periode in 2016.We zijn zeer tevreden met de overname, die tegen aantrekkelijke voorwaarden de vloot drastisch verjongt en uitbreidt, zonder de wereldvloot te vergroten. Het bedrijf is ideaal gepositioneerd om de komende twee tot drie jaar maximaal te profiteren van het verwachte herstel van de dagverhuurtarieven. Het aandeel blijft koopwaardig (rating 1B). Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 7,80 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,25 miljard euroK/w 2016: 6,2Verwachte k/w 2017: 158Koersverschil 12 maanden: -1%Koersverschil sinds jaarbegin: +2,7%Dividendrendement: 1,3%