Daimler in vrije val

© reuters

Het Daimler-aandeel is een van de goedkoopste van Europa. Nochtans is er operationeel geen sprake van een crisissituatie.

Wie enkel naar de koersevolutie kijkt, kan in niks vermoeden dat de Duitse autobouwer op weg is naar een recordjaar in de verkoop- en de omzetcijfers. Maar het bedrijf zit mee in de sfeer van de schandalen en de verdachtmakingen rond de Duitse automobielsector. Gezien het voortvarende economische herstel en het hernomen consumentenvertrouwen zou dit soort aandelen moet pieken op de beurs, maar het Daimler-aandeel is in vrije val en bevindt zich op een jaardieptepunt. Het is zelfs het zwakst scorende aandeel in de DAX-index dit jaar. We zijn dan ook uiterst tevreden dat we een maand geleden, voor de nieuwe aantijgingen, het aandeel nog met winst uit de voorbeeldportefeuille hebben kunnen halen.

Analisten zijn ook extreem verdeeld over het aandeel. Zo liggen de koersdoelen voor de komende twaalf maanden tussen 51 en 87 euro. Maar operationeel is er absoluut geen sprake van een crisissituatie, integendeel. In het tweede kwartaal werden 8 procent meer voertuigen verkocht dan in het tweede kwartaal van 2016 (822.500 tegenover 761.000). Over de eerste zes maanden spreken we zelfs van 9 procent meer (1,58 tegenover 1,44 miljoen stuks). Dat leverde in het tweede trimester een omzettoename met 7 procent tot 41,2 miljard euro op. Na het eerste semester spreken we over een toename van 9 procent tot net geen 80 miljard euro (79,9 miljard).

Heel positief _ en in tegenstelling tot 2016 _ is de vooruitgang in alle afdelingen. Niet alleen bij de Mercedes-Benz-personenvoertuigen _ de E-klasse blijft een groot succes. Maar ook het aantal verkochte bestelwagens, vrachtwagens en bussen steeg.

Analisten struikelden wel over de winstgevendheid in het tweede trimester. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) lag met 3,75 miljard euro 5 procent onder de gemiddelde verwachting van de analisten (3,9 miljard euro) ondanks een toename met 15 procent. De ontgoocheling zat vooral bij een tegenvallende winstontwikkeling bij de vrachtwagens. De toename van de nettowinst in het tweede kwartaal bleef tot 2 procent beperkt (van 2,45 naar 2,51 miljard euro). In het eerste halfjaar werd per aandeel 4,81 euro verdiend (2,28 euro in het tweede kwartaal). De analistenconsensus gaat voor het volledige boekjaar uit van een winst per aandeel in de buurt van 9 euro.

Ondanks de gunstige evolutie heeft topman Dieter Zetsche toch zorgen. In juli werd een terugroepactie van meer dan 3 miljoen dieselwagens aangekondigd voor een software-update die ‘schonere’ dieselwagens moet garanderen. De bedrijfsleiding verwacht dat dat tot 200 miljoen euro extra zal kosten in het derde kwartaal. Er moet ook almaar meer worden geïnvesteerd. Onder meer in elektrische voertuigen en zelfrijdende wagens. In het tweede kwartaal lag het budget voor onderzoek en ontwikkeling 16 procent hoger (2,13 miljard euro) dan in dezelfde periode vorig jaar. Die toename overtreft de omzet- en winstgroei duidelijk.


Conclusie

Het Daimler-aandeel is een van de goedkoopste aandelen van Europa. Het aandeel wordt verhandeld tegen amper 6,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en tegen 1 keer de boekwaarde met een verwacht dividendrendement van 5,4 procent. Er is echter de schandaalsfeer (kartelvorming, gesjoemel met software) en de grote investeringen voor de toekomst (elektrische en zelfrijdende wagen). Het aandeel is (te) goedkoop, maar we gaan toch niet verder dan een neutraal advies.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Munt: euro

Markt: Frankfurt

Beurskapitalisatie: 64,5 miljard euro

K/w 2016: 6,5

Verwachte k/w 2017: 6,5

Koersverschil 12 maanden: +1%

Koersverschil sinds jaarbegin: -15%

Dividendrendement: 5,4%

Partner Content