Daimler verkocht vorig jaar 10 procent meer personenvoertuigen van Mercedes-Benz (stijging van 2 tot 2,2 miljoen). Ook het aantal bestelwagens klom van 321.000 naar 359.000. Daartegenover stond dat het aantal verkochte vrachtwagens daalde met 17 procent (van 502.000 naar 415.000). De omzet steeg met 3 procent (van 149,47 naar 153,26 miljard euro), maar de lagere omzet uit vrachtwagens (-12%, of een achteruitgang van 37,58 naar 33,19 miljard euro) woog op het resultaat. In de andere divisies s...

Daimler verkocht vorig jaar 10 procent meer personenvoertuigen van Mercedes-Benz (stijging van 2 tot 2,2 miljoen). Ook het aantal bestelwagens klom van 321.000 naar 359.000. Daartegenover stond dat het aantal verkochte vrachtwagens daalde met 17 procent (van 502.000 naar 415.000). De omzet steeg met 3 procent (van 149,47 naar 153,26 miljard euro), maar de lagere omzet uit vrachtwagens (-12%, of een achteruitgang van 37,58 naar 33,19 miljard euro) woog op het resultaat. In de andere divisies steeg de omzet wel, waarvan de stijging met 7 procent van de personenwagens (van 83,81 naar 89,28 miljard euro) de belangrijkste is.De recurrente bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen, rebit) verbeterde ook met 3 procent (van 13,83 naar 14,24 miljard euro), zodat we van een onveranderde winstmarge kunnen spreken. De toename van de nettowinst bleef beperkt tot 1 procent (van 8,71 naar 8,78 miljard euro). Per aandeel ging de winst achteruit van 7,87 naar 7,97 euro. De bedrijfstop stelt aan de algemene vergadering voor het dividend ongewijzigd te laten op 3,25 euro bruto per aandeel. Ondanks de recordcijfers was de marktreactie negatief. Vooreerst omdat de rebit in het vierde kwartaal met 3,58 miljard euro onder de gemiddelde analistenverwachting van 3,74 miljard euro bleef. Daarnaast was er de voorzichtige prognose voor dit jaar. Ondanks de aantrekkende wereldeconomie mikt CEO Dieter Zetsche opnieuw op een beperkte winstgroei. Hij verwacht een stijging van het aantal verkocht voertuigen en de omzet, maar Daimler moet ook steeds meer investeren, onder meer in elektrische voertuigen en zelfrijdende wagens. Vorig jaar werd het budget voor onderzoek en ontwikkeling al met 15 procent opgetrokken tot 7,6 miljard euro. De meeste analisten hadden op een iets meer opbeurend perspectief gerekend en verlaagden hun winstverwachtingen. De marktverwachtingen liggen absoluut niet hoog, als we naar de waardering van het aandeel kijken. Het wordt verhandeld tegen minder dan 8 keer de voorzichtige winstverwachting voor dit jaar en tegen amper 1,1 keer de boekwaarde. Het verwachte dividendrendement is 4,8 procent. Gezien die goedkope waardering, blijven we absoluut bij onze advies koopwaardig (rating 1B). De terugval biedt een nieuwe instapkans.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: FrankfurtBeurskapitalisatie: 72,6 miljard euroK/w 2016: 8,5Verwachte k/w 2017: 8Koersverschil 12 maanden: +13%Koersverschil sinds jaarbegin: -4%Dividendrendement: 4,8%