Weken vroeger dan verwacht en aangekondigd, kwam de Duitse producent van luxewagens Daimler AG midden juli met 'voorlopige' en niet-geauditeerde resultaten voor het tweede kwartaal. Alsof het management van de daken wilde schreeuwen dat het operationeel wel een stuk beter gaat dan door de analisten was verwacht. De automobielproducent uit Stuttgart (275.000 werknemers) en bekend van de ster had eerder al erg verheugend 'historisch' nieuws voor de medewerkers en de aandeelhouders. De verkoop van Mercedes-Benz (naam voor eerst opgedoken in 1926 met de fusie van Benz met Daimler) is in de eerste jaarhelft voor het eerst boven 1 miljoen luxewagens uitgekomen. En om het feest te vervolledigen, bleek dat ook meer dan te zijn dan de Duitse rivalen in luxewagens BMW en...

Weken vroeger dan verwacht en aangekondigd, kwam de Duitse producent van luxewagens Daimler AG midden juli met 'voorlopige' en niet-geauditeerde resultaten voor het tweede kwartaal. Alsof het management van de daken wilde schreeuwen dat het operationeel wel een stuk beter gaat dan door de analisten was verwacht. De automobielproducent uit Stuttgart (275.000 werknemers) en bekend van de ster had eerder al erg verheugend 'historisch' nieuws voor de medewerkers en de aandeelhouders. De verkoop van Mercedes-Benz (naam voor eerst opgedoken in 1926 met de fusie van Benz met Daimler) is in de eerste jaarhelft voor het eerst boven 1 miljoen luxewagens uitgekomen. En om het feest te vervolledigen, bleek dat ook meer dan te zijn dan de Duitse rivalen in luxewagens BMW en Audi. Respectievelijk en afgerond 20.000 en 50.000 meer. Het is voor het eerst sinds 2005 dat Mercedes-Benz erin geslaagd is om BMW af te troeven in verkoopcijfers. Daarmee wordt nog maar eens bewezen dat het terug verkopen van Chrysler (fusie in 1998 en weer verkocht in 2007) een hele goede zaak is geweest en de focus bij de groep weer volledig op de ontwikkeling en de groei van het Mercedes-merk werd gelegd. De succesvolle introductie van nieuwe types en modellen zoals de S-klasse hebben de groep weer marktaandeel doen veroveren. Verder is het aantal nieuwe introducties gevoelig opgedreven. Zo worden er alleen al dit jaar zeven nieuwe modellen op de markt gebracht. De wereldwijde verkoop van het concern in de eerste zes maanden groeide met 12% dubbel zo snel als de concurrentie. Op de Chinese markt liet de groep een groei van liefst 33% optekenen. Vooral de SUV-modellen van Mercedes-Benz (o.a. GLA, GLC, GLS,...; +46% in de eerste jaarhelft, tot bijna 340.000 voertuigen of een derde van het totaal) verkopen tegenwoordig als zoete broodjes. De Daimler-groep omvat naast de Mercedes-personenwagens, ook bestelwagens, vrachtwagens, bussen en typisch ook de rendabele afdeling financiële dienstverlening (leasingwagens; kocht eerder dit jaar nog Athlon Car Lease International). Het tweede trimester leverde een bedrijfswinst (ebit) op van 3,97 miljard EUR tegenover 3,76 miljard EUR in de periode april-juni 2015 (+5,5%). Vooral de resultaatsevolutie van de bestelwagens was uitstekend in het tweede kwartaal (ebit van 238 naar 462 miljoen EUR). Bij de andere afdelingen was eerder sprake van een status-quo (onder meer de personenwagens) tot een lichte daling (voor Daimler Trucks). Voor het volledige boekjaar mikt topman (CEO) Dieter Zetsche op groepsniveau op een lichte toename van de ebit met een bevestiging van de tendensen van de eerste jaarhelft, daar waar de analistenconsensus rekening houdt met een lagere winst. De positieve marktreactie was dan ook logisch. In schril contrast met de vrij scherpe koersdaling na de cijfers voor het eerste trimester toen de betere verkopen werden overschaduwd door voorzieningen voor mogelijke onderzoeken en processen voor het overschrijden van de dieselemissienormen. Opmerkelijk was dat een zware EU-boete van afgerond 1 miljard EUR voor prijsafspraken in de vrachtwagendivisie (Daimler Trucks) het koersherstel niet belemmerde.Tegen 7,5 keer de verwachte winst voor dit jaar, 1 keer de boekwaarde is het Daimler-aandeel in historisch perspectief (erg) goedkoop. Gemiddeld de afgelopen vijf jaar werd het aandeel toch zowat 30% hoger gewaardeerd. ConclusieDaimler was niet meteen een bedrijf dat al een tijd op onze radar stond. Maar de erg positieve ontwikkeling van de verkoopcijfers de afgelopen jaren en de lage waardering hebben daarin verandering gebracht. Ondanks het recente koersherstel staan we nog steeds ruim 30% onder de piekkoers van vorig jaar. We verwachten een verdere 'herwaardering' van het aandeel. Vandaar de aankooplimiet voor de voorbeeldportefeuille.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B