Het negativisme is wat afgenomen, maar de Duitse autosector blijft gevangen in de sfeer van schandalen en verdachtmakingen. Bovendien is er de druk van de grote investeringen die nodig zijn voor de productie van elektrische en zelfrijdende wagens.
...

Het negativisme is wat afgenomen, maar de Duitse autosector blijft gevangen in de sfeer van schandalen en verdachtmakingen. Bovendien is er de druk van de grote investeringen die nodig zijn voor de productie van elektrische en zelfrijdende wagens.Het koersverloop is dan ook atypisch. Gezien het economische herstel en het hernomen consumentenvertrouwen, moeten de aandelen van autobouwers normaal pieken op de beurs. Maar het aandeel van Daimler behoort dit jaar, net zoals dat van BMW, tot de zwakst scorende waarden in de DAX-index. Het aandeel presteert 15 procent minder goed dan de Duitse beursindex. Operationeel is er absoluut geen crisissituatie. Maar de derdekwartaalcijfers gaven een gemengder beeld dan de cijfers over de eerste helft van het jaar. In het derde kwartaal werden 9 procent meer voertuigen verkocht dan in de periode juli-september 2016 (824.000 tegenover 754.000).Ook over de eerste negen maanden is er een stijging met 9 procent (2,4 tegenover 2,2 miljoen stuks). Dat deed de omzet in het derde kwartaal toenemen met 6 procent tot 40,81 miljard euro (analistenconsensus 40,41 miljard euro). Na drie kwartalen is er een klim met 8 procent tot 120,7 miljard euro, tegenover 112,3 miljard in dezelfde periode vorig jaar.Positief blijven de hogere verkopen in alle afdelingen. Dat staat in contrast met vorig jaar. Niet alleen de personenvoertuigen van Mercedes-Benz doen het goed (de E-klasse blijft een groot succes), ook het aantal verkochte bestelwagens, vrachtwagens en bussen liet een stijging noteren. De winst in het derde kwartaal is een andere zaak. De bedrijfswinst (rebit) lag met 3,46 miljard euro 2,5 procent onder de gemiddelde verwachting van de analisten (3,55 miljard euro), wat neerkomt op een daling met 14 procent. Er werd een last van 453 miljoen euro geboekt voor het terugroepen van meer dan 3 miljoen dieselwagens voor een software-update die de auto's schoner moet maken.Die extra kosten drukten ook de nettowinst tot 2,27 miljard euro (-17 %). Na negen maanden geeft dat een winst per aandeel van 6,84 euro (2,03 euro in het derde kwartaal). De analistenconsensus gaat voor het hele boekjaar uit van een winst per aandeel in de buurt van 9 euro. Ondanks de gunstige evolutie heeft CEO Dieter Zetsche toch behoorlijk wat zorgen. Er moet steeds meer worden geïnvesteerd, onder meer in elektrische voertuigen en zelfrijdende wagens. In het derde kwartaal lag het budget voor onderzoek en ontwikkeling maar liefst 21 procent hoger (2,3 miljard euro) dan in dezelfde periode vorig jaar. Die toename overtreft de toename van de omzet en de winst.Het management probeert de aandeelhouders dan maar te paaien met een opsplitsingsplan in drie vennootschappen, al zijn de grootste aandeelhouders daar verdeeld over. Het plan is van de personen- en de bestelwagens van Mercedes-Benz een aparte entiteit te maken, net zoals de vrachtwagens en de bussen, en de financiële diensten van Daimler (financiering en leasing).Het aandeel van Daimler blijft goedkoop, tegen amper 7,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en 1,1 keer de boekwaarde, met een verwacht dividendrendement van bijna 5 procent. Toch zien we er nog altijd geen uitblinker in de komende twaalf maanden door de twijfels over het opsplitsingsplan en vooral de grote investeringen voor de toekomst (elektrische en zelfrijdende wagen), die wegen op de winst. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BMunt: euroMarkt: FrankfurtBeurskapitalisatie: 74,5 miljard euroK/w 2016: 8Verwachte k/w 2017: 7,5Koersverschil 12 maanden: +10%Koersverschil sinds jaarbegin: -2%Dividendrendement: 4,7%