De Franse voedingsgigant wordt al decennia geleid door de familie Riboud. Eerst was er stichter Antoine, later opgevolgd door zoon Franck (sinds 1997). Maar de nummer drie onder de Europese voedingsgiganten (na Nestlé en Unilever) doet het de jongste jaren minder goed. De groeimotor sputtert en ook de CEO was niet vrij van kritiek. Ook gonsde het de voorbije maanden van geruchten over strategische denkoefeningen, met een mogelijke verkoop van afdeling(en) en zelfs overnamekansen, waarbij Nestlé en PepsiCo steevast als grootste kandidaat-kopers naar voren werden geschoven. Danone ontkende en zorgde begin september zelf voor een antwoord door Franck Riboud enk...

De Franse voedingsgigant wordt al decennia geleid door de familie Riboud. Eerst was er stichter Antoine, later opgevolgd door zoon Franck (sinds 1997). Maar de nummer drie onder de Europese voedingsgiganten (na Nestlé en Unilever) doet het de jongste jaren minder goed. De groeimotor sputtert en ook de CEO was niet vrij van kritiek. Ook gonsde het de voorbije maanden van geruchten over strategische denkoefeningen, met een mogelijke verkoop van afdeling(en) en zelfs overnamekansen, waarbij Nestlé en PepsiCo steevast als grootste kandidaat-kopers naar voren werden geschoven. Danone ontkende en zorgde begin september zelf voor een antwoord door Franck Riboud enkel nog de functie van voorzitter van de raad van bestuur te laten vervullen en Emmanuel Faber, een medestander van Franck, tot nieuwe topman te benoemen. Hij moet de groeimachine terug op gang krijgen. Nochtans leken de Fransen goed vertegenwoordigd in vele groeisegmenten van de Europese voedingsmarkt. Segmenten die een link hebben met de tendens tot een gezondere en evenwichtigere voeding en levensstijl. Danone is wereldmarktleider in verse zuivelwaren (met succesverhaal Activia), nummer twee in babyvoeding en nummer één in gezondheidsbevorderende voedingswaren (Actimel, Danacol, Fortisip). Danone is verder de nummer twee in de wereld in water, met 15% wereldmarktaandeel en bezit twee van de top-vijf-wereldmerken (Evian en Volvic). De eerste jaarhelft was erg teleurstellend. De omzet bedroeg 10,5 miljard EUR, wat een omzetdaling met 5,5% inhoudt (wel +2,2% als we met constante wisselkoersen rekenen en de vergelijkbare omzet nemen). Dat zorgde voor extra druk op de operationele (ebit-)marge. Die is in de eerste zes maanden met 159 basispunten (1,59%) gedaald (van 12,86 naar 11,27%). Hierdoor zakte de nettowinst per aandeel fors (-21,5%), van 1,48 naar 1,16 EUR (-11,1% bij constante wisselkoersen en vergelijkbaar winstcijfer).Ook in de eerste jaarhelft bleef het fameuze Fonterra-incident Danone achtervolgen. Deze Nieuw-Zeelandse toeleverancier van Danone meldde op 2 augustus 2013 dat er mogelijk een bacteriële infectie zat in een ingrediënt van de babyvoeding. Hierdoor diende Danone in acht Aziatische landen de volledige voorraad van enkele babyvoedingsproducten uit de rekken te halen. Op 29 augustus 2013 kwam dan het bevrijdende nieuws dat er toch niets aan de hand was. Maar door de naweeën dook de omzet in de babyvoeding met 8,4% in de periode januari- juni. Daarnaast is er ook de blijvende zwakte van de (West-Europese) yoghurtmarkt. (-5,7%; wel +3,1% bij constante wisselkoersen en vergelijkbare omzet). In het eerste semester werd de omzetontwikkeling beïnvloed door de sterke euro, met een negatieve impact van 8,3%. Gelukkig bleef zowel water als gezondheidsbevorderende voedingswaren meer dan overeind, met een respectievelijke groei van 6,2 en 5,2%, om zo de schade op omzet en winst toch nog enigszins te beperken. ConclusieDanone maakt een dip in de groei door. De nieuwe topman zal orde op zaken moeten stellen met overnames en/of desinvesteringen. Op basis van 20 keer de verwachte winst 2014 en een verhouding tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 12 blijft het aandeel pittig gewaardeerd. Vandaar dat we niet verder kunnen gaan dan een neutraal advies.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A