Delhaize

Nog altijd schappelijk geprijsd

52,40 EUR – 2B

De comeback van Delhaize mag stilaan als spectaculair omschreven worden. Een jaar geleden leek Delhaize nog weg te zinken in het Amerikaanse moeras, nu is de warenhuisketen opnieuw een behoorlijk draaiende cashmachine. Een strategische bijsturing in de VS maakte de ommekeer mogelijk. Delhaize America bracht de prijzen weer in lijn met die van de concurrentie en zorgenkind Food Lion kreeg een stevige opfrisbeurt, die intussen voor 80% is afgewerkt en de eerste vruchten afwerpt. Deze ingrepen onder impuls van Roland Smith, de nieuwe topman van Delhaize America, rendeerden snel omdat de meeste Food Lion-winkels op gunstige locaties liggen. Je moet dus de bal al flink misslaan om deze winkels uit de markt te prijzen -iets waarin Delhaize dus toch slaagde in 2011 en 2012. Ook in België maakt het schip niet langer water, getuige de stabilisatie van het marktaandeel en de licht aantrekkende omzet. Ook het aantrekkende vertrouwen van de consumenten, eerder al in de VS en sinds heel kort ook in België, helpt alle warenhuisketens en Delhaize in het bijzonder om klanten te lokken. De resultaten van het tweede kwartaal bevestigen de betere gang van zaken, en lijken zelfs Delhaize te verrassen, want het management sloeg enkele maanden geleden nog een heel voorzichtige toon aan. In de VS boekt Delhaize voor het derde kwartaal op rij een lichte toename van de verkochte volumes, en in België kon de trend van een dalend marktaandeel gekeerd worden. Dat resulteerde in een vergelijkbare omzetstijging van 1,7% in het tweede kwartaal. Van nog groter belang is het verdere herstel van de onderliggende bedrijfsmarges. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg deze bedrijfsmarge in de VS van 3,2% naar 3,8% (ondanks prijsinvesteringen die 70 basispunten of 0,7% van de marge afromen) en in België van 3,8% naar 4,1%. Naast de stijgende volumes maakt ook een strikte kostencontrole deze margeverbetering mogelijk. Deze marges vormen de beste graadmeter om de prestaties van Delhaize en dus ook de stevigheid van de beursremonte in te schatten. Sinds het dieptepunt de lente van 2012 zit de opwaartse trend van deze marges vrij stevig in het zadel, maar de weg naar de marges van 5% en meer, zoals Delhaize die behaalde voor het bedrijf in de VS strategisch de mist inging, is nog lang. Topman (CEO) Pierre-Olivier Beckers hamert er dan ook op dat zijn opvolger, wiens naam in september zou worden bekendgemaakt, over de nodige sectorervaring moet beschikken. Kwestie van dezelfde fouten niet opnieuw te maken. Beckers kan in elk geval in schoonheid afscheid nemen, want het goede tweede kwartaal inspireert het management om de jaarprognoses licht op te trekken. Ook de creatie van vrije kasstromen zit ruim op schema. De laatste loodjes naar een volledig margeherstel wegen natuurlijk het zwaarst, ook omdat Delhaize verder investeert in lagere prijzen bij dochter Hannaford, in de volgende fase van de herpositionering van Food Lion en in nieuwe winkels van de keten Bottom Dollar Food. Een verdere stijging van de omzet en een gedisciplineerde kostencontrole moeten voor tegengewicht zorgen. Een opsteker voor de aandeelhouder is ook dat het management regelmatig het woord ‘discipline’ in de mond neemt en daar ook naar handelt. Zo werden de activiteiten in Montenegro en de Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s verkocht wegens te weinig rendabel.

De spectaculaire beursremonte belet niet dat de waardering van het aandeel nog altijd vrij schappelijk blijft. Een ondernemingswaarde van ongeveer 5 keer de bedrijfskasstroom en een koerswinstverhouding van ongeveer 12 (op basis van de onderliggende nettowinst) laat ruimte voor verdere beperkte koersstijgingen, vooral omdat we erop rekenen dat Delhaize de marges nog ietsje kan optrekken. De markt is daarvan nog niet helemaal overtuigd, maar daar liggen net kansen voor de beleggers. Het advies blijft daarom ‘kopen op correctie’ (rating 2B).

Kopen op correctie

Partner Content