Frans Muller heeft zijn entree niet gemist bij Delhaize. Hoewel hij daaraan weinig of geen verdienste heeft, kon de nieuwe CEO uitpakken met fraaie omzetcijfers over het vierde kwartaal. Vooral in de Verenigde Staten heeft Delhaize aangenaam verrast, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,8%, ondanks moeilijke marktomstandigheden en bijkomende prijsinvesteringen die tot een handelsinflatie van -0,4% hebben geleid. Die cijfers bevestigen dat de herpositionering van Food Lion, een project dat al drie jaar loopt en bijna kan worden afgerond, stilaan succesvol is. Ook Hannaford, de kwaliteitsketen die vooral in het noordoosten van de Verenigde Staten...

Frans Muller heeft zijn entree niet gemist bij Delhaize. Hoewel hij daaraan weinig of geen verdienste heeft, kon de nieuwe CEO uitpakken met fraaie omzetcijfers over het vierde kwartaal. Vooral in de Verenigde Staten heeft Delhaize aangenaam verrast, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,8%, ondanks moeilijke marktomstandigheden en bijkomende prijsinvesteringen die tot een handelsinflatie van -0,4% hebben geleid. Die cijfers bevestigen dat de herpositionering van Food Lion, een project dat al drie jaar loopt en bijna kan worden afgerond, stilaan succesvol is. Ook Hannaford, de kwaliteitsketen die vooral in het noordoosten van de Verenigde Staten actief is, kon een stijgende vergelijkbare omzet en volumegroei rapporteren, ondanks de sterke concurrentie.De Amerikaanse prestaties tonen aan dat Delhaize heeft geleerd uit zijn fouten, en zich niet meer zo snel uit de markt zal laten prijzen als in 2011. De omzet opkrikken is één ding, maar die omzet verhogen op een rendabele manier, dat is een ander paar mouwen. Zeker omdat Delhaize in het derde kwartaal flink inleverde op de marges, als gevolg van hogere marketingkosten en lagere prijzen. In het vierde kwartaal lijkt die margedruk opnieuw wat afgenomen te zijn, omdat Delhaize ook al meegaf dat het over heel 2013 een onderliggende bedrijfswinst van ongeveer 770 miljoen EUR zal behalen, wat boven de verwachtingen is. Delhaize heeft de stijgende omzet in het vierde kwartaal dus niet voor elkaar gekregen door nog meer op de marges in te leveren, wat een enorme geruststelling is voor de aandeelhouders. Die vaststelling kon ook in België gemaakt worden. Ook hier steeg de vergelijkbare omzet met 2,4%, maar dan vooral door een stijging van het gemiddelde prijspeil van 2,1%. Sterke eindejaarverkopen hebben Delhaize daarbij een handje geholpen. Het is duidelijk dat de feesten voor de consument opnieuw wat mochten kosten, wat in de kaart van Delhaize speelde. Dat vraagt natuurlijk om een bevestiging in de volgende maanden: valt de consument terug in het oude, voorzichtige patroon, of laat hij het geld verder rollen? Het gestegen consumentenvertrouwen laat het laatste vermoeden, maar dat herstel zal heel langzaam verlopen. De volgende afspraak is 13 maart, als Delhaize de definitieve jaarcijfers publiceert. De grote uitdaging van Frans Muller wordt dat hernieuwde elan door te trekken. Beleggers wisten in elk geval flink te smaken dat ook Muller benadrukte dat hij de complexiteit en de kosten verder wil reduceren, en de discipline inzake investeringen wil handhaven. Dure overnames en onrendabele uitbreidingsinvesteringen zijn fouten die Delhaize de voorbije jaren al te vaak maakte. Kapitaaldiscipline is de hoeksteen van de strategie van het bedrijf. Wie die strategie uitvoert, is minder belangrijk. ConclusieDe koers reageerde enthousiast op de sterke omzetcijfers van het vierde kwartaal, maar toch blijft de waardering van het aandeel aantrekkelijk. Beleggers betalen slechts 10 keer de onderliggende winst en de ondernemingswaarde (ev) bedraagt minder dan 5 keer de bedrijfskasstroom (ebitda). Hoewel de omstandigheden moeilijk blijven, waardeert de markt de herpositionering van Food Lion en de strategie van kapitaaldiscipline nog onvoldoende. Advies: opbouwenRisico: laagRating: 2B