Beide gaan door op hun elan van de voorbije kwartalen, met zowel sterke operationele prestaties op de eigen thuismarkt als op de Amerikaanse markt, die zowel voor Ahold en Delhaize de belangrijkste is. Zo zag Ahold in de Verenigde Staten zijn vergelijkbare omzet met 1,6% stijgen in het vierde kwartaal en met 0,9% over heel 2015. Tel daar de nieuwe winkelopeningen bij en de omzet steeg met respectievelijk 3,1 en 2,3%.
...

Beide gaan door op hun elan van de voorbije kwartalen, met zowel sterke operationele prestaties op de eigen thuismarkt als op de Amerikaanse markt, die zowel voor Ahold en Delhaize de belangrijkste is. Zo zag Ahold in de Verenigde Staten zijn vergelijkbare omzet met 1,6% stijgen in het vierde kwartaal en met 0,9% over heel 2015. Tel daar de nieuwe winkelopeningen bij en de omzet steeg met respectievelijk 3,1 en 2,3%.Uitgedrukt in dollar steeg de omzet in het vierde kwartaal zelfs met 21%, maar in dat cijfer zit een zogenoemde een extra 53ste verkoopweek. Belangrijker is dat, naast stijgende vergelijkbare omzetcijfers, ook het marktaandeel lichtjes steeg. Die goede verkoopcijfers vertalen zich veerleer onverhoopt ook in een iets betere onderliggende marge in zowel het vierde kwartaal als over heel 2015. Ook Delhaize beleeft opnieuw veel plezier op de Amerikaanse markt. De vergelijkbare omzet steeg in het vierde kwartaal met 2,3%, ondanks een prijsdeflatie in de winkels van 1%, een gevolg van investeringen in lagere prijzen en het milde winterweer. Maar een omzetgroei van 2,3% bij prijzen die 1% dalen, betekent dus dat de verkochte volumes met 3,3% stegen. De herpositionering van Food Lion, met meer aandacht voor verse producten en competitieve prijzen, werpt dus vruchten af. Dat levert in de Verenigde Staten een onderliggende marge van 4% op. Zowel Delhaize en Ahold genieten daarbij van de aantrekkende werkgelegenheid en licht stijgende koopkracht van de Amerikaanse gezinnen. De jongste indicatoren wijzen echter op een mogelijk tijdelijke afkoeling van de Amerikaanse economie, met zelfs een verhoogde kans op recessie.Ook op de Belgische en Nederlandse thuismarkten presteren beide bedrijven meer dan behoorlijk in het vierde kwartaal. Delhaize zag zijn vergelijkbare omzet in België met 5,1% stijgen, vergeleken met het moeilijke vierde kwartaal van vorig jaar, toen sociale spanningen voor een omzetverlies van 7% zorgden. Ook het stijgende marktaandeel wijst erop dat Delhaize het verloren terrein aan het terugwinnen is, maar de onderliggende marge van 2,1% is nog altijd mager te noemen. In Nederland boekte Ahold een vergelijkbare omzetstijging met 3,2% na een sterke feestdagenperiode, bij een stabiele marge. De onlineplatformen bol.com en Albert Heijn Online zagen hun verkoop zelfs met 30% toenemen. Ahold en Delhaize blijven elkaar ook spiegelen op hun derde speelterrein. Ahold doet het goed in Tsjechië en Delhaize bakt zoete broodjes in Zuidoost-Europa. Het aantrekkende momentum bij beide fuserende bedrijven, zowel in verkoop als in winstgevendheid, vertaalt zich ook verder in de creatie van aantrekkelijke vrije kasstromen. Deze geldstromen vloeien vroeg of laat naar de aandeelhouders via een hoger dividend en/of de inkoop van eigen aandelen. ConclusieHet koersverloop van het aandeel Delhaize is sinds de aankondiging van de fusieplannen gekoppeld aan de koers van Ahold, want elk aandeel van Delhaize zal geruild worden tegen 4,75 aandelen van Ahold. Gezien de nog te realiseren synergiewinsten van de fusie en de betere operationele resultaten, zijn beide aandelen opnieuw als koopwaardig te bestempelen. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B