We krijgen regelmatig de suggestie meer aandacht te besteden aan de Duitse beurs. De argumentatie is dat de aandelenmarkt bij onze oosterburen duidelijk beter presteert dan de rest en men verwijst naar het feit dat de meest gevolgde Duitse index, de DAX, op een historisch record zit.
...

We krijgen regelmatig de suggestie meer aandacht te besteden aan de Duitse beurs. De argumentatie is dat de aandelenmarkt bij onze oosterburen duidelijk beter presteert dan de rest en men verwijst naar het feit dat de meest gevolgde Duitse index, de DAX, op een historisch record zit.Daarbij hoort wel meteen één belangrijke opmerking: de DAX is een returnindex en houdt met andere woorden behalve met de koersevolutie ook rekening met de dividenden. Toch kunnen we de redenering volgen en zoals de bijgevoegde tabel illustreert, doet de Duitse beursgraadmeter het steeds beter dan de brede Eurostoxx50en Stoxx 600-index.Maar als we bij de indices van de buurlanden ook rekening houden met de dividenden, dan komen de Bel-20, de AEX en de CAC40 toch in de buurt. Al is de DAX toch meestal de primus inter pares.De sterkste groeiverhalenMaar aandacht hebben voor de Duitse beurs is dus zeker niet verkeerd. We hebben ons dan ook afgevraagd met welke bekende Duitse aandelen u de voorbije twintig jaar de hoogste opbrengst kon scoren. Niet louter door een lijst te trekken met de hoogste rendementen over de afgelopen twee decennia, maar door een rangschikking te maken op vijf, tien, vijftien en twintig jaar en dan te kijken welke Duitse bedrijven uit de DAX-index de aandeelhouders telkens opnieuw het meest hebben verwend (koersstijging + uitgekeerde dividenden).We hanteren daarbij een systeem van (straf)punten. Wie bijvoorbeeld de hoogste return op vijf jaar heeft behaald, krijgt één punt. De tweede krijgt 2 punten enzoverder. Hetzelfde doen we op tien en twintig jaar. In het aldus bekomen klassement is een duidelijke primus naar voren gekomen: Fresenius.Bij ons is die topspeler in de medische sector ten onrechte minder bekend. Fresenius zet veruit de beste koersprestatie neer, zowel op tien als op twintig jaar. De vertrouwder klinkende namen adidas en Henkel vervolledigen het podium.De specialist in medische producten en diensten Fresenius bestaat eigenlijk uit een 'klavertje vier'. Vooreerst is er het eveneens beursgenoteerde Fresenius Medical Care, de wereldmarktleider in apparatuur en dialysecentra. Nierdialyse is nodig om patiënten met nierfalen in leven te houden, al dan niet in afwachting van een niertransplantatie.Er zijn wereldwijd ruim 2,5 miljoen dialysepatiënten en dat aantal groeit met 5 à 6 procent per jaar. Fresenius Medial Care stond in 2016 voor 55 procent van de groepsomzet van Fresenius SE. De tweede belangrijkste dochter is Fresenius Kabi (21% van de groepsomzet), gespecialiseerd in de behandeling en de zorg van chronisch en ernstig zieke patiënten via het intraveneus toedienen van generische geneesmiddelen, uitoefenen van bloedtransfusies, infusietherapie en aanverwante medisch materieel. Fresenius Helios(20%) is het grootste operator van privéziekenhuizen in Duitsland. Tot slot is er Fresenius Vamed (4%), een Oostenrijkse leverancier van diensten in de planning, de constructie en uitbating van ziekenhuisfaciliteiten. De groep Fresenius is een consistente groeier. In 2010 bedroeg de omzet nog 16 miljard euro. Dit jaar zou die in de buurt van 34 miljard euro uitkomen. In mei kregen de aandeelhouders een dividend van 0,62 euro (bruto) per aandeel. Daarmee steeg het dividend voor het 24ste jaar op rij. In 2007 bedroeg het nog 19 eurocent per aandeel. Meegenomen is dat het aandeel het dit jaar niet goed doet en zelfs op een verlies van 10 procent staat sinds het begin van het jaar, tegenover een winst van 12 procent voor de DAX-index. Het groeiwonder blijft achter omdat de markt vreest dat de groep te veel betaalt voor Akorn Inc. Fresenius kondigde in april aan dat het de Amerikaanse producent en verkoper van voorschriftvrije producten overneemt voor 4,3 miljard dollar. Akorn maakte onlangs echter erg zwakke kwartaalcijfers bekend. Door die interessante ontwikkeling nemen we ons voor het aandeel (opnieuw) actief te volgen. Voorlopig luidt het advies 'houden/afwachten' (rating 2A), maar dat kan snel veranderen. Adidas heeft de jongste twee jaar de wind in de zeilen. Er is sprake van een versnelling van de omzet- en de winstgroei bij de Duitse sportgigant. Adidas staat historisch niet zo sterk in Noord-Amerika (15% van de groepsomzet), maar het is de missie van CEO Kasper Rorsted daar verandering in te brengen. Rorsted werkte eerder bij Henkel en Persil en zette met succes Schwarzkopf in de Amerikaanse markt. Dat moet hij bij adidas nog eens overdoen. Een van de troeven is de retro-sportschoen, zoals de Stan Smith en de Superstar, waarmee momenteel elke hippe jongere rondloopt. Voorts heeft Adidas de Boost ontwikkeld. Die heeft tussen de buiten- en de binnenzool een speciale middenzool die de meeste schokken opvangt. Vooral in de nieuwe loopschoenen van Adidas wordt die vernieuwing sterk gesmaakt. Ook China is een erg rendabele afzetmarkt voor adidas. De komende jaren wordt een sterke winstgroei verwacht, maar tegen 23 keer de verwachte winst 2018 lijkt ons dat optimisme al in de koers verrekend te zijn. We zijn eerder voorstander van winst nemen (rating 3A).Henkel is een groeimachine die steunt op drie poten. De helft van de omzet komt uit kleefstoffen, dichtstoffen en producten voor oppervlaktebehandeling. Die activiteiten spitsen zich vooral toe op industriële klanten. De belangrijkste industriële merken zijn Loctite, Technomelten Teroson, maar particulieren kennen vooral Pritten Pattex.De tweede belangrijkste divisie in omzettermen is de afdeling was- en reinigingsproducten. Henkel gaat met merken als Persil, Purex, Dixan, Bref enzovoort de concurrentie aan met andere reuzen als Procter&Gamble, Unilever en Reckitt Benckiser. De kleinste divisie is die van de schoonheidsproducten, die klinkende namen als Schwarzkopf, Syoss, Fa, Diadermineen Theramed omvat. Daar moet Henkel andermaal de strijd aanbinden met Procter&Gamble, Unilever, maar ook met Beiersdorf (Nivea)en L'Oréal. Henkel is een bedrijf met 51.000 personeelsleden en met de typische Duitse 'Gründlichkeit': een passie voor operationele excellentie, stevige organisatie, duidelijke en zorgvuldige communicatie...En het zouden geen Duitsers zijn als ze niet de ambitie hadden de concurrenten te verslaan. Al 42 procent van de jaaromzet 2016 kwam uit de opkomende landen. De jongste jaren is er wel een vertraging in het groeiverhaal. Vandaar het advies 'houden' (rating 2A).Lees ook: De sterke ruggengraat van Duitsland: '2018 kan een nog beter jaar worden voor Duitse aandelen'