Doro AB

Ronduit schitterende cijfers

42,20 SEK – 3C↓

Beleggers reageerden terecht erg enthousiast op de resultaten voor het tweede kwartaal bij Doro AB (ticker DORO op de beurs van Stockholm; ISIN code SE0000215493). Bij het Zweedse bedrijf zijn de verkopen in de periode april-juni met liefst 74% gestegen (van 156,5 naar 273 miljoen Zweedse kroon; SEK). Geografisch bekeken, zagen we overal een sterke groei, maar opnieuw was sprake van een spectaculaire toename van de omzet in het Verenigd Koninkrijk (van 23,7 naar 38,6 miljoen SEK op +61%) en vooral Noord-Amerika (van 16,5 naar 70,4 miljoen SEK of +326%! Uitzonderlijk). Deze keer werd het wél een volledig hoera-rapport. De vorige keren was ook sprake van een omzetverbetering, maar zakte het resultaat toch door lagere marges. Deze keer kwam de bedrijfswinst (ebit) uit op 17,5 miljoen SEK, 12,9 miljoen SEK of 280% meer dan in het tweede trimester van 2012. Dat doet de ebit-marge toenemen van 2,9 naar 6,4% of een ruime verdubbeling op jaarbasis. Dat is nog niet opnieuw een recordmarge, maar het stelt wel duidelijk een einde aan de tendens tot inkrimping van de marges. De piek in de marges zagen we (voorlopig?) in het boekjaar 2011, met een ebit-marge van 8,3%. Die kromp vorig jaar naar 7,3%, vergelijkbaar met het niveau van 2010 (7,4%). Door de zwakke rendabiliteit in de eerste 3 maanden staan we na 6 maanden op een ebit-marge van 5,2%, vergelijkbaar met de eerste helft vorig jaar. Niet vergeten dat de omzet-en margepiek in de tweede jaarhelft ligt (eindejaarverkopen). Een ebit-marge van 10% blijft de ambitie van het management op langere termijn. Dat kan enkel met een verdere internationale expansie. Want de vaststelling is en blijft dat er simpelweg meer concurrentie is dan voorheen in de groeimarkt van de specifieke gsm’s voor senioren. Ook van goedkopere producten van Aziatische spelers. Doro maakt mobilofoons die heel eenvoudig zijn, ergonomisch, grote toetsen hebben, duidelijk te lezen displays, gemakkelijke functies om te bellen en voor het versturen van berichten en gemakkelijker te horen zijn. Door beduidend hogere belastingen bleef de klim van de nettowinst in het tweede trimester beperkt tot een verdubbeling (van 6,0 naar 12,2 miljoen SEK) of per aandeel van 0,31 naar 0,63 SEK per aandeel. Na één semester zitten we nu opgeteld aan 1 SEK nettowinst per aandeel. Een belangrijk land waar sprake is van vrij hevige concurrentie is Duitsland. Vandaar de strategische beslissing in het voorjaar, die samen met de jaarcijfers werd vrijgegeven, dat Doro zijn Duitse distributeur sinds 6 jaar IVS overneemt. Dat stelt financieel geen problemen. Doro is immers een schuldenvrij bedrijf met een mooie cashpositie. IVS is de marktleider op de Duitse markt voor mobilofoons voor senioren (omzet 2012: 33 miljoen EUR). Eensklaps verwerft Doro zo 1/3 van deze lucratieve Duitse markt. IVS is winstgevend en begint meteen tot de omzet- en winstgroei bij te dragen. Begin juli werd ook nog de overname aangekondigd van het Franse softwarebedrijf Isidor SAS, bedoeld voor de snellere ontwikkeling van nieuwe modellen, vooral smartphones. Eind vorig jaar lanceerde Doro de Doro PhoneEasy 740, op het Android-besturingssysteem van Google, de eerste smartphone specifiek voor senioren. Het zal moeilijk zijn om dit groeitempo aan te houden, maar een hogere omzet én winst voor 2013 zit er meer dan waarschijnlijk aan te komen.

De koers van Doro klom naar nieuwe recordhoogten. Volkomen terecht. Het is dan ook jammer dat het aandeel begin dit jaar net niet de voorbeeldportefeuille haalde. De omzetgroei is heel sterk en duwt het probleem van de margedruk weer wat naar de achtergrond. Een winstgroei dit jaar met 50%, richting 4 SEK per aandeel, mag niet worden uitgesloten. Na de 70%-koersstijging sinds het begin van het jaar verlagen we het advies naar ‘houden’ (rating 3C). Het aandeel lijkt ons immers aan een adempauze toe, na die spectaculaire sprong. Rond 35 EUR zijn we weer geïnteresseerd.

Houden

Partner Content