De aandeelhouders van het Zweedse Doro, de markleider in mobiele telefonie voor senioren, beleven beroerde tijden. Na een uitermate succesvol 2013, met een koersstijging van 25 SEK naar 46 SEK per aandeel (+84%), daalde de koers dit jaar al met 33%. De omschakeling van traditionele mobiele telefoons naar de meer winstgevende smartphones bij de senioren verloopt trager dan voorzien. In de eerste jaarhelft zorgden de smartphones voor 7% van de Europese omzet (10% in thuismarkt Scandinavië). Het potentieel is er nochtans. Momenteel heeft minder dan 40% van de senioren een smartphone, terwijl meer dan 50% van hen die een nieuwe telefoon wil kopen een smar...

De aandeelhouders van het Zweedse Doro, de markleider in mobiele telefonie voor senioren, beleven beroerde tijden. Na een uitermate succesvol 2013, met een koersstijging van 25 SEK naar 46 SEK per aandeel (+84%), daalde de koers dit jaar al met 33%. De omschakeling van traditionele mobiele telefoons naar de meer winstgevende smartphones bij de senioren verloopt trager dan voorzien. In de eerste jaarhelft zorgden de smartphones voor 7% van de Europese omzet (10% in thuismarkt Scandinavië). Het potentieel is er nochtans. Momenteel heeft minder dan 40% van de senioren een smartphone, terwijl meer dan 50% van hen die een nieuwe telefoon wil kopen een smartphone verkiest. De verwachtingen voor het tweede kwartaal waren niet hooggespannen en deze keer kon Doro de markt positief verrassen. De omzet steeg met 1,4%, tot 276,9 miljoen SEK. Organisch was er een daling met 12%. De bedrijfskasstroom (ebitda) stabiliseerde op 25,3 miljoen SEK en de ebitda-marge daalde van 9,3% naar 9,1%. Na zes maanden bedraagt de ebitda-marge 8,1%, tegenover 8,2% vorig jaar. De bedrijfswinst (ebit) daalde van 17,5 naar 14,7 miljoen SEK dankzij hogere afschrijvingen gerelateerd aan overnames en vooral de lancering van smartphones. De ebit-marge daalde van 6,4% naar 5,3%. Na zes maanden bedraagt de ebit-marge 3,7%, tegenover 5,2% vorig jaar. De nettowinst daalde van 0,63 SEK naar 0,45 SEK per aandeel en op semesterbasis van 1 SEK naar 0,55 SEK per aandeel. Thuismarkt Scandinavië, veruit de meest winstgevende markt voor Doro, presteerde de voorbije kwartalen ondermaats. De verkoop daalde in het tweede kwartaal nog wel met 10,7%, tot 63 miljoen SEK, maar de ebit-marge steeg opnieuw tegenover het vorige kwartaal tot 29,7% (28% in het eerste semester tegenover 34,2% vorig jaar) en het orderboek neemt opnieuw toe (+13%). De overige regio's in Europa (vooral het Verenigd Koninkrijk) presteerden goed en realiseerden een stijging van de ebit-marge van 15% naar 19%. De Verenigde Staten kenden een tijdelijke dip: een omzetdaling met 53%, tot 53,1 miljoen SEK, maar wel stabiele ebit-marge van 21,1%. De oorzaak is een wijziging in het voorraadbeheer bij de verdelers. De verkoop aan de eindconsument bleef wel op peil. Het bedrijf bevestigde een betere tweede jaarhelft te verwachten. Het orderboek bedroeg eind juni 82,6 miljoen SEK, tegenover 66,3 miljoen SEK eind maart (60,4 miljoen SEK op 30 juni 2013). Doro verwacht ook veel van de lancering in september van de derde smartphone, de Doro Liberto 820. Het bedrijf is in zijn nichemarkt ruim drie keer zo groot als de naaste concurrent en sommige concurrenten trekken zich zelfs terug. Doro blijft investeren in nieuwe modellen en verwacht een stijging van het marktaandeel. Het haalde recentelijk twee belangrijke verdeelcontracten binnen met Austria Telekom in Oostenrijk en vooral Deutsche Telekom (700 winkels in Duitsland).ConclusieDe fel geteisterde koers van Doro veerde mooi op na de rapportering van de resultaten. Dit jaar is een overgangsjaar, maar vanaf 2015 verwachten we opnieuw groei en hogere marges. Tegen een ondernemingswaarde (ev) van 6 keer de verwachte ebitda 2014 en tegen 10 keer de verwachte winst 2014 noteert het bedrijf goedkoop. Het aandeel blijft in de Inside Selectie. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B