De omzet steeg met 34,5% tegenover het derde kwartaal, van 2014, tot 446,5 miljoen Zweedse kroon of SEK, en met 21,6% zonder de bijdrage van het in februari overgenomen Caretech. Zonder wisselkoerseffecten was er een toename met respectievelijk 27,7 en 18,8%. Met uitzondering van Noord-Amerika, waar de omzet met 8,2% terugviel in afwachting van de lancering van smartphones in het vierde kwartaal, groeiden alle overige regio's stevig.
...

De omzet steeg met 34,5% tegenover het derde kwartaal, van 2014, tot 446,5 miljoen Zweedse kroon of SEK, en met 21,6% zonder de bijdrage van het in februari overgenomen Caretech. Zonder wisselkoerseffecten was er een toename met respectievelijk 27,7 en 18,8%. Met uitzondering van Noord-Amerika, waar de omzet met 8,2% terugviel in afwachting van de lancering van smartphones in het vierde kwartaal, groeiden alle overige regio's stevig. Die sterke groei werd veroorzaakt door een positieve mix van de lancering van nieuwe modellen, succesvolle promotiecampagnes in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, een toenemende marktpenetratie in de Baltische Staten, Spanje, Italië en België, en het winnen van nieuwe klanten (onder meer Algérie Telecom). De bijdrage in het derde kwartaal van Caretech, de aanbieder van diensten en oplossingen met behulp van mobiele technologie voor het opvolgen van de gezondheid van senioren van op afstand, viel door de seizoensgebonden, zwakkere zomerperiode terug van 51,5 miljoen SEK in het tweede kwartaal naar 42,8 miljoen SEK. Na negen maanden stijgt de groepsomzet met 44,5%, tot 1,21 miljard SEK, waarvan 121 miljoen SEK of 10% afkomstig is van Caretech. Doro boekte in het derde kwartaal een record van 566,3 miljoen SEK nieuwe orders, een toename met 33,7% (+23% exclusief Caretech) tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Het orderboek stond eind september op 294,2 miljoen SEK. Ondanks de sterke omzetgroei blijft het herstel van de marge echter haperen. De brutomarge bleef weliswaar stabiel tegenover het vorige kwartaal, op 36,6%, maar zakt met 6,2 basispunten tegenover hetzelfde kwartaal van vorig jaar (42,7%). Dat zien we ook vertaald in de bedrijfswinst (ebit), die slechts met 2,4% toenam, tot 29,7 miljoen SEK. De ebit-marge daalde van 8,7% naar 6,7%. Het management verklaarde de lichte terugval tegenover het tweede kwartaal (6,9%) door het lagere aandeel -9,6% tegenover 12,6% - in de totale omzet van het meer rendabele Caretech. Zelfs zonder het grote wisselkoersverlies van 27,1 miljoen SEK in het eerste kwartaal is er na negen maanden weliswaar een toename van de ebit van 44,5 miljoen SEK naar 63,6 miljoen SEK, maar dit betekent toch een lichte terugval van de ebit-marge van 5,3% naar 5,2%. Doro blijft daardoor ver verwijderd van de doelstelling van 10% ebit-marge. Doro is echter ambitieus en wil met Caretech de komende jaren zowel organisch groeien -eerst in Scandinavië, daarna selectief in andere Europese landen, waarvoor momenteel in het Verenigd Koninkrijk al een pilootproject loopt met British Telecom en LloydsPharmacy-, maar bekijkt daarnaast ook externe groei via overnames.ConclusieDe markt begint de groeifactor Caretech voor Doro te ontdekken. Ondanks de sterke groei hinkt de ontwikkeling van de marge echter achterop. Het aandeel noteert niet overdreven duur, tegen 21,4 keer de verwachte winst 2015 (zonder wisselkoersverlies) en een ondernemingswaarde (ev) van 11 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2015, maar we verlagen het advies na de recente sterke stijging. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B