De eerstekwartaalcijfers van de Belgische olierederij Euronav zijn beter dan verwacht. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een capaciteit tot 320.000 ton) als voor de kleinere Suezmax-schepen hielden beter stand dan verwacht, ondanks de oplevering van het equivalent van 28 nieuwe VLCC's en de productiebeperking met 1,2 miljoen vaten per dag die de olieproducerende landen eind 2018 hebben vastgelegd. Het gemiddelde dagverhuurtarief bedroeg voor de VLCC's 35.195 dollar, bijna een verdubbeling tegenover het eerste kwartaal van 2018 (18.725 dollar) en in lijn met het vierde kwartaal (34.959 dollar). Bij de Suezmax-schepen lag het daggemiddelde op 27.380 dollar, tegenover 14.000 dollar in het eerste kwartaal en 20.553 dollar in het vierde kwartaal van ...

De eerstekwartaalcijfers van de Belgische olierederij Euronav zijn beter dan verwacht. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een capaciteit tot 320.000 ton) als voor de kleinere Suezmax-schepen hielden beter stand dan verwacht, ondanks de oplevering van het equivalent van 28 nieuwe VLCC's en de productiebeperking met 1,2 miljoen vaten per dag die de olieproducerende landen eind 2018 hebben vastgelegd. Het gemiddelde dagverhuurtarief bedroeg voor de VLCC's 35.195 dollar, bijna een verdubbeling tegenover het eerste kwartaal van 2018 (18.725 dollar) en in lijn met het vierde kwartaal (34.959 dollar). Bij de Suezmax-schepen lag het daggemiddelde op 27.380 dollar, tegenover 14.000 dollar in het eerste kwartaal en 20.553 dollar in het vierde kwartaal van 2018. Bij de langetermijnbevrachtingstarieven (20% van de vloot) was er een gemengd beeld: een daling voor de VLCC's, van 34.000 dollar per dag naar 27.630 dollar (31.797 dollar in het vierde kwartaal), en een stijging bij de Suezmax-schepen van 23.850 naar 32.680 dollar (wel 40.256 dollar in het vierde kwartaal). Door de hogere tarieven, in combinatie met de fors uitgebreide vloot door de fusie met Gener8 van vorig jaar, verdubbelde de groepsomzet, van 98,1 miljoen naar 232,6 miljoen dollar (236,1 miljoen in het vierde kwartaal). De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg van 25,7 miljoen dollar naar 126 miljoen (102,3 miljoen). Het nettoresultaat verbeterde van -39,1 miljoen dollar vorig jaar naar +19,5 miljoen, of 0,09 dollar per aandeel. Euronav kocht sinds december 2018 voor 20 miljoen dollar eigen aandelen in, een equivalent van 9 dollarcent per aandeel. Het slotdividend bedraagt 6 dollarcent per aandeel, goed voor een jaardividend in lijn met het voorziene minimum van 12 dollarcent. Zonder nieuwbouwproject verbeterde de liquiditeit het voorbije kwartaal met 119 miljoen dollar tot 785 miljoen. CFO en toekomstig CEO Hugo De Stoop liet er geen twijfel over bestaan dat Euronav bij een verdere verbetering van de resultaten zijn sterke balans zal gebruiken om het dividend te verhogen, al dan niet in combinatie met de inkoop van eigen aandelen. De verwachtingen voor het tweede kwartaal ogen dan wel minder goed, maar het optimisme voor de tweede jaarhelft is intact. Tot nu is 53,5 procent van de VLCC-capaciteit voor het tweede kwartaal geboekt tegen 26.450 dollar per dag, en 49,3 procent van de capaciteit van de Suezmax-schepen tegen 18.000 dollar. De komende kwartalen daalt het aantal opleveringen van nieuwe olietankers, terwijl de capaciteit uit de markt zal verdwijnen door de voorbereidingen op strengere brandstofnormen die ingaan op 1 januari 2020 (IMO 2020), de vermindering van de Iraanse vloot en bijkomende schrappingen van oude tankers. De verwachte toename van de vraag naar olie met 1,4 miljoen vaten per dag ligt boven het langetermijngemiddelde van een stijging met 1,1 miljoen vaten. Daarnaast stijgen de prijzen van nieuwe en tweedehandse olietankers. Eens te meer blijkt de perfecte timing van Euronav uit de fusie met Gener8. Nog positief is de structurele ondersteuning van de fors toenemende export van Amerikaanse ruwe olie (+30% in het eerste kwartaal), waardoor de vaarroutes langer worden. Naar verwachting zal de exportcapactiteit tegen 2022 nog bijna verdrievoudigen.ConclusieNa de stijging met 36 procent sinds het jaarbegin verlagen we het advies voor het aandeel naar houden en bouwen we onze positie in de voorbeeldportefeuille verder af. Het tweede kwartaal zal seizoensgebonden zwak zijn, maar de tweede jaarhelft klinkt veelbelovend. Euronav is perfect gepositioneerd als de markt verder herstelt. We hopen het aandeel later goedkoper terug te kopen. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 8,47 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,86 miljard euroK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: 53Koersverschil 12 maanden: +23%Koersverschil sinds jaarbegin: +36%Dividendrendement: 1,2%