Eerste nettoverlies voor Inditex in bijna twintig jaar

De kledingwinkelgigant gaat door zijn diepste crisis en zal voor het eerst sinds de beursnotering niet met een hogere omzet en winst kunnen uitpakken.

Het zijn uitzonderlijke tijden en het management van Inditex (Industria de Diseno Textil) neemt uitzonderlijke maatregelen. Inditex is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaona gesticht als een textielfabrikant van vrouwenkleding. In 1975 ging in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel open. In 2001 kreeg de groep een notering op de beurs van Madrid en groeide ze uit tot een van de fraaiste beleggingsverhalen. Elk jaar nam de omzet en de winst toe.

Covid-19 maakt daar een einde aan. Inditex, dat naast Zara nog uit zeven merken (Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe) bestaat, wordt zwaar getroffen door de lockdown. In april bleven meer dan 6000 van de 7500 verkooppunten dicht. Op 31 januari waren er wereldwijd 7469 verkooppunten in 96 landen. Dat waren al twaalf winkels minder dan twaalf maanden voordien. De stijgende tendens was dus al aan het afvlakken of zelfs aan het ombuigen.

Daar zal de coronacrisis zeker voor zorgen, want Inditex kondigde onlangs aan 1000 tot 1200 minder goed presterende verkooppunten te zullen sluiten. De sluitingen zullen niet zozeer bij Zara plaatsvinden, maar bij de andere merken, vooral in Europa en Azië.

De kledingwinkelgigant heeft de voorbije jaren fors ingezet op onlineverkoop en zal dat kanaal verder uitbouwen. Tegen 2022 wil de groep meer dan een kwart van de omzet uit digitale verkoop halen tegenover nog 14 procent in het afgelopenboekjaar 2019-2020. Daarvoor zal ze ongeveer 1 miljard euro investeren.

Inditex is succesvol omdat het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. Maar in het eerste kwartaal van het boekjaar 2020-2021 zakten de nettoverkopen ondanks een toename van 50 procent in de onlineverkoop (+95% in april) van 5,9 naar 3,3 miljard euro, een duik met liefst 44 procent. In mei – eerste maand van het tweede kwartaal – bedroeg de daling zelfs 51 procent. Door de geleidelijke heropening van een aantal winkels sinds begin juni is in de eerste week van juni de daling afgenomen tot 34 procent op vergelijkbare basis met dezelfde week een jaar geleden. In heel wat belangrijke Aziatische markten, zoals China, Japan en Zuid-Korea, is er wel al een normalisering van de omzet in vergelijking met dezelfde week een jaar voordien.

De bedrijfskasstroom (ebitda) maakt een val van 1,7 miljard naar 484 miljoen euro of -71 procent. Ondanks het feit dat de operationele uitgaven met 21 procent konden worden teruggedrongen en de voorraden met 10 procent werden afgebouwd. De klim van de nettowinst moet plaatsmaken voor een nettoverlies van 409 miljoen euro. De omvang van het verlies heeft ook te maken met een provisie van 308 miljoen euro voor een optimalisatieprogramma van de winkels.

De raad van bestuur stelt voor enkel een gewoon dividend van 35 eurocent uit te keren in november over het afgelopen boekjaar. Het bonusdividend over het lopende en het volgende boekjaar zal telkens met een jaar vertraging worden betaald.


Conclusie

Inditex gaat door zijn diepste crisis en zal voor het eerst sinds de beursnotering niet met een hogere omzet en winst kunnen uitpakken. Dat heeft al 30 miljard euro aan beurswaarde gekost. Desondanks blijft de groep topkwaliteit. Het voordeel van zo’n crisis is dat de waardering daardoor ook een heel stuk is teruggevallen en dat het voor het eerst in jaren naar een aantrekkelijke waardering evolueert. Een aandeel om in de gaten te houden, zodra er tekenen zijn dat de crisis voorbij het dieptepunt is.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 24,95 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 77,8 miljard euro

K/w 2020: 21

Verwachte k/w 2021: 39

Koersverschil 12 maanden: -2%

Koersverschil sinds jaarbegin: -21%

Dividendrendement: –

Partner Content