Het was op voorhand duidelijk dat de resultaten over het derde kwartaal van Euronav zwak zouden uitvallen. Daarvoor waren de dagverhuurtarieven tijdens de traditioneel mindere zomermaanden dit jaar veel te laag. In tegenstelling tot gewoonlijk lagen de tarieven in het derde kwartaal wel hoger dan in het tweede kwartaal. In het verleden bleek dat een voorbode voor een veel beter vierde kwartaal.
...

Het was op voorhand duidelijk dat de resultaten over het derde kwartaal van Euronav zwak zouden uitvallen. Daarvoor waren de dagverhuurtarieven tijdens de traditioneel mindere zomermaanden dit jaar veel te laag. In tegenstelling tot gewoonlijk lagen de tarieven in het derde kwartaal wel hoger dan in het tweede kwartaal. In het verleden bleek dat een voorbode voor een veel beter vierde kwartaal. Voor de VLCC's, Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 330.000 ton, strandde het daggemiddelde op 17.773 dollar, te vergelijken met 18.875 dollar in het derde kwartaal vorig jaar en 16.751 dollar in het tweede kwartaal. Dat is niet alleen een verlieslatend niveau voor alle operatoren, maar ook heel laag in een historisch perspectief. Het gemiddelde dagverhuurtarief sinds 1990 voor het derde kwartaal was 31.400 dollar. Voor de suezmax-schepen, met een capaciteit tussen 150.000 en 165.000 ton, bedroeg het gemiddelde in het derde kwartaal 14.919 dollar, tegenover 15.670 dollar vorig jaar en 12.883 dollar in het tweede kwartaal. Circa 20 procent van de capaciteit van Euronav vaart onder langetermijncontracten. In dat segment zakte het gemiddelde tarief bij de VLCC's van 39.875 naar 31.374 dollar. Bij de Suezmax-schepen was er een mooie stijging van 21.210 naar 29.624 dollar, een gevolg van de ingebruikname dit jaar van vier nieuwe Suezmax-schepen, elk met een contract voor zeven jaar. De lage tarieven resulteerden in een nettoverlies van 58,7 miljoen dollar, inclusief de meerwaarde van 9 miljoen op de verkoop van de Suezmax Cap Romuald (bouwjaar 1998). Na negen maanden bedraagt het nettoverlies 110,4 miljoen dollar, tegenover 18 miljoen vorig jaar. In het derde kwartaal van 2017 was er 28 miljoen euro verlies.Gelukkig zijn de vooruitzichten voor het vierde kwartaal veel beter. Voor de VLCC's is 56 procent van de beschikbare capaciteit vastgelegd tegen 26,692 dollar per dag. Bij de Suezmax-schepen gaat het om 53 procent tegen gemiddeld 19,171 dollar. Recentelijk zijn de tarieven voort gestegen. Na de fusie met Gener8 zal Euronav meer dan ooit profiteren, want per stijging van de dagtarieven met 5000 dollar nemen de omzet en de bedrijfskasstroom (ebitda) op jaarbasis met 112 miljoen dollar toe. Een eerste oorzaak voor de recente stijging van de tarieven is het seizoenseffect. Tijdens het winterseizoen in het noordelijk halfrond wakkert de wereldvraag naar olie aan. Belangrijker is dat de vraag- en aanbodsituatie op de olietankermarkt eindelijk verbetert. De vraag naar olie blijft toenemen, terwijl ook het aanbod opnieuw stijgt, nadat de olieproducerende landen (inclusief Rusland) de productieverlagingen hebben verminderd. Dit jaar werden al 38 VLCC's en 16 Suezmaxschepen verschroot, het hoogste aantal sinds 1985, waardoor de wereldvloot dit jaar licht zal dalen. Die trend zal de komende jaren versterken. Onder invloed van strengere milieunormen vanaf 2019 (waterafval) en 2020 (brandstofnormen) zullen meer schepen verschroot worden. Bovendien is het aantal aanvragen voor nieuw te bouwen schepen fors gedaald door de gestegen nieuwbouwprijzen. De nettoschuld steeg het voorbije kwartaal tot 1,64 miljard dollar (1,55 miljard eind juni), afgerond een verdubbeling dankzij de fusie met Gener8. Toch blijft de balans van Euronav bij de gezondste in de sector, en bovendien loopt er voor het eerst sinds jaren geen nieuwbouwproject.ConclusieEuronav kan na enkele heel zwakke kwartalen vooruitblikken op een beter winterseizoen. De timing van de fusie met Gener8 bleek opnieuw heel goed, gezien het recente herstel van de nieuwbouwprijzen. De vraag- en aanbodsituatie op de tankermarkt is aan de beterhand, maar het is te vroeg om van een duurzaam herstel te spreken. Het aandeel hield goed stand tijdens de woelige beursmaand oktober. Mogelijk bouwen we de komende weken of maanden een deel van onze positie in de voorbeeldportefeuille af. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 8,15 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,04 miljard euroK/w 2017: 927Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: +13%Koersverschil sinds jaarbegin: +4%Dividendrendement: 1,3%