Eli Lilly

De koers van Eli Lilly is met een sprong van 15% dit jaar een uitblinker.

Hoewel Eli Lilly & Company al 138 jaar bestaat, is het toch maar een middelgroot Amerikaans farmabedrijf, dat duidelijk in de schaduw staat van reuzen als Pfizer en Merck. De belangrijkste oorzaak daarvan is gelegen in de perspectieven voor 2014. De bedrijfstop verklaarde in januari dat het voor 2014 een omzet tussen 19,2 en 19,8 miljard USD verwacht, te vergelijken met de 23,1 miljard USD van vorig jaar en een nettowinst van 2,77 à 2,85 USD per aandeel voor 2014 (4,15 USD per aandeel voor 2013).

De patentcliff, het verlies van de patentbescherming voor belangrijke geneesmiddelen, treft Eli Lilly nog volop. Voor Zyprexa (tegen psychische aandoeningen) werd het patent al in het derde kwartaal van 2012 verloren. Sindsdien gebeurde dat ook in andere landen, waardoor de verkoopcijfers vorig jaar (1,2 miljard USD) 30% lager waren dan in 2012. Veel erger nog is het patentverval van de antidepressivum Cymbalta in de Verenigde Staten in het laatste kwartaal van vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2013 werd van dat middel nog voor 4,2 miljard USD verkocht, of 24% van het totale verkoopcijfer. Maar in het vierde kwartaal was er al een duik van 38%, tot 883 miljoen USD (1,42 miljard USD in het vierde kwartaal 2012). Ook voor Evista (menopauze) vervalt dit jaar de patentbescherming (ook nipt een blockbuster met 1,05 miljard USD verkopen in 2013).

Toch is het Amerikaanse farmabedrijf geen dood vogeltje, met dertien potentiële middelen in klinische fase III en 26 in fase II, vijf keer het aantal van in 2004. Het aandeel interesseert ons niet alleen omdat Eli Lilly de status van achterblijver heeft, maar ook en vooral omdat de pijplijn heel wat potentiële middelen in oncologie (kanker) bevat. Midden februari maakte de koers een mooie sprong, toen voor een potentieel middel tegen longkanker het primaire eindpunt in fase III werd bereikt.

Daarnaast is Lilly ook sterk gericht op diabetes, waarop wij sterk focussen. Met Humalog en Humulin heeft Eli Lilly al twee middelen tegen diabetes met een blockbusterstatus op de markt (respectievelijk 2,6 miljard en 1,3 miljard USD verkopen vorig jaar). Daarnaast is er Trajenta (samenwerking met Boehringer Ingelheim). Daarmee is Eli Lilly al de nummer vier op de diabetesmarkt wereldwijd, na Novo Nordisk, Sanofi en Merck.

Maar in de pijplijn zitten – met een mogelijke markttoelating in de periode 2014-2016 – empagliflozin (samenwerking met Boehringer), dulaglutide en een nieuw insuline Glargine-product (samenwerking met Boehringer) drie potentiële blockbusters, waarmee Eli Lilly een potentiële topspeler in diabetes wordt. Zo kan dulaglutide zware concurrentie vormen voor Victoza van Novo Nordisk (mogelijk één injectie per week in plaats van dagelijks) en het nieuwe insuline Glargine-product wordt zelfs gezien als een langwerkende insuline van de volgende generatie.

Conclusie

De koers van Eli Lilly is met een sprong van 15% dit jaar een uitblinker. Eind vorig jaar was dus het ideale aankoopmoment. Vanaf 2015 mag weer op omzet- en winstgroei worden gerekend, maar tegen 18 keer de verwachte winst voor 2015 en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 12 voor volgend jaar vinden we het aandeel te sterk vooruitgelopen. Vandaar een (tijdelijke?) adviesverlaging en de verwijdering uit de ‘Inside Selectie’.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content