Het aandeel van Tesla reageerde positief op de tweedekwartaalcijfers, maar het echte vuurwerk moest nog komen. Een week later twitterde CEO Elon Musk dat hij overwoog Tesla van de beurs te halen en dat de financiering van die plannen zelfs al rond waren. De flamboyante topman noemde een prijs van 420 dollar, of ongeveer een kwart meer dan de beurskoers van dat moment. Inclusief de schulden zou het om een totaalbedrag van meer dan 80 miljard dollar gaan. De Amerikaanse beurswaakhond legde de handel in het aandeel stil, maar het kwaad was al geschied.
...

Het aandeel van Tesla reageerde positief op de tweedekwartaalcijfers, maar het echte vuurwerk moest nog komen. Een week later twitterde CEO Elon Musk dat hij overwoog Tesla van de beurs te halen en dat de financiering van die plannen zelfs al rond waren. De flamboyante topman noemde een prijs van 420 dollar, of ongeveer een kwart meer dan de beurskoers van dat moment. Inclusief de schulden zou het om een totaalbedrag van meer dan 80 miljard dollar gaan. De Amerikaanse beurswaakhond legde de handel in het aandeel stil, maar het kwaad was al geschied. De moeilijke relatie tussen Musk en Wall Street is geen geheim. De Zuid-Afrikaan heeft het niet begrepen op kritische vragen van analisten en investeerders en liet dat in het verleden al meermaals openlijk blijken. Tegelijk heeft Tesla Wall Street broodnodig, want het cashverslindende en met schulden beladen bedrijf overleeft bij gratie van de investeerders. De tweet was om meer dan één reden een brug te ver. Het ging niet alleen om extreem koersgevoelige, maar ook om onbevestigde informatie. De topman moest later onder de toegenomen druk toegeven dat er nog geen concrete overeenkomst met geldschieters op tafel ligt. Het schuldpapier van Tesla wordt door kredietbeoordelaars overigens als junk beschouwd (de laagste categorie van kredietwaardigheid). Musk heeft er wel "goede hoop" op dat het staatsfonds van Saudi-Arabië een geldschieter wil zijn. De Saudi's hebben nu al 5 procent van Tesla in handen.Musk zal hoe dan ook worden gedagvaard door de beursautoriteiten. Ook verschillende investeerders hebben een gerechtelijke procedure gestart. Vooral de shortsellers, die op een daling van het aandeel inspelen, voelen zich bedrogen door de roekeloze communicatie van Musk. Sommigen leggen de link naar de converteerbare obligatielening die in maart volgend jaar afloopt. De conversieprijs ervan bedraagt 360 dollar. Dat betekent dat de obligatiehouders hun stukken in aandelen zullen omzetten als de koers boven dat niveau noteert. In het andere geval moet Tesla 920 miljoen dollar terugbetalen. Het spreekt voor zich dat Tesla de uitgifte van bijkomende aandelen verkiest boven het aanspreken van cashmiddelen, die er op dat moment misschien niet meer zullen zijn. Tesla verbrandde in het tweede kwartaal 740 miljoen dollar cash, boven op de 1 miljard dollar van het eerste kwartaal. De groep had aan het einde van het tweede kwartaal nog 2,24 miljard dollar in kas. Daar stond een schuld van 11,6 miljard dollar tegenover. De kapitaaluitgaven voor 2018 werden verlaagd naar 2,5 miljard dollar, waarvan al 1,27 miljard werd uitgegeven in de eerste jaarhelft. Eind dit jaar houdt Tesla dan nog 1 miljard dollar over. De autoverkoop zal in de tweede jaarhelft positieve kasstromen opleveren en Tesla kan ook nog wat emissierechten verkopen. Maar het wordt hoe dan ook krap om de obligatie in maart terug te betalen. Een hogere koers is dus meer dan welkom. Om verder te groeien wil Tesla in China een fabriek bouwen die 3 miljard dollar zal kosten. Het is nog onduidelijk waar de groep de middelen daarvoor vandaan zal halen. Hoe dan ook zullen de eerste wagens en batterijpacks er ten vroegste in 2022 van de band rollen.Aan ambitieuze plannen is er geen gebrek bij Tesla, maar nuchtere beleggers moeten zich vragen stellen bij de realiteitswaarde. Ondanks de voorspelde winst en kasstromen in de tweede jaarhelft blijft de financiële toekomst van Tesla erg onzeker. Er zijn veel redenen om het aandeel niet in portefeuille te hebben, maar de exploten van Elon Musk illustreren dat het erg gevaarlijk is short te gaan op het aandeel. We blijven aandeelhouders aanraden bij tussentijdse koersoplevingen te verkopen.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3CKoers: 335,05 dollarTicker: TSLA USISIN-code: US88160R1014Markt: New York Stock ExchangeBeurskapitalisatie: 57,2 miljard dollarK/w 2017: -Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: -8%Koersverschil sinds jaarbegin: +8%Dividendrendement: -