Bij de halfjaarrapportering was topman Hugo De Stoop nog ontgoocheld over het gebrek aan herstel van de dagtarieven in het derde kwartaal. Die mindere gang van zaken op korte termijn was gedreven door het hoge aantal opleveringen van nieuwe tankers in de eerste jaarhelft, langer dan gewoonlijk onderhoud in de raffinaderijen ter voorbereiding van strengere milieunormen (IMO 2020) en de verlengde productiebeperkingen door olieproducerende landen (tot in het eerste kwartaal van 2020).
...

Bij de halfjaarrapportering was topman Hugo De Stoop nog ontgoocheld over het gebrek aan herstel van de dagtarieven in het derde kwartaal. Die mindere gang van zaken op korte termijn was gedreven door het hoge aantal opleveringen van nieuwe tankers in de eerste jaarhelft, langer dan gewoonlijk onderhoud in de raffinaderijen ter voorbereiding van strengere milieunormen (IMO 2020) en de verlengde productiebeperkingen door olieproducerende landen (tot in het eerste kwartaal van 2020). De voorbije twee maanden is de situatie drastisch gewijzigd. De strengere milieunormen laten vanaf 1 januari enkel nog het gebruik van zwavelarme brandstof (maximaal 0,5%) toe, tenzij het schip is uitgerust met een scrubber, die de uitlaatgassen 'wast' om het zwaveloxidegehalte te verlagen. In dat geval mag men blijven varen op goedkopere brandstof met een zwavelgehalte van 3,5 procent. De regeling zorgt voor heel wat onzekerheid op het gebied van de beschikbaarheid, de prijszetting en de kwaliteit van de brandstoffen na 1 januari. Heel wat spelers kozen ervoor scrubbers te installeren, waardoor tijdens de drukke winterperiode naar schatting zestig schepen van de wereldvloot vijftig dagen niet beschikbaar zouden zijn. Daarnaast worden twintig à dertig oudere schepen gebruikt als opslagplaatsen, om de onzekere bevoorrading op te vangen. Euronav koos er resoluut voor 420.000 ton conforme brandstof te stockeren op een van haar twee mammoetschepen, met een capaciteit van 441.000 ton. Dat is voldoende voor minstens een half jaar brandstof voor de volledige vloot van 42 VLCC-schepen, met een capaciteit tot 320.000 ton. Het sloot daarvoor een extra krediet af van 100 miljoen dollar. Aan de vooravond van het winterseizoen, in september, was er de aanslag op Saudische olie-installaties en vaardigden de VS sancties uit tegen Chinese rederijen wegens het schenden van de olie-sancties tegen Iran. In combinatie met de onzekere beschikbaarheid van tankers stuwde dat de dagtarieven in enkele weken van 40.000 dollar naar pieken tot boven 200.000 dollar.Euronav-topman De Stoop mikt voor de VLCC's op een gemiddeld dagtarief van 65.000 tot 75.000 dollar in het vierde kwartaal. Momenteel is 60 procent van de capaciteit verhuurd tegen 60.900 dollar gemiddeld per dag. Voor de kleinere Suezmax-schepen is 48 procent geboekt tegen 27.300 dollar per dag. 90 procent van de vloot van Euronav is blootgesteld aan de spotmarkt en dus wordt het vierde kwartaal een van de beste kwartalen ooit. In het derde kwartaal boekte de groep nog een nettoverlies van 22,9 miljoen dollar, tegenover 58,7 miljoen in 2018. Het gemiddelde dagtarief voor de VLCC's bedroeg 25.036 dollar, tegenover 17.773 dollar vorig jaar. Voor de Suezmax-schepen was dat 17.121 dollar (14.919 dollar in 2008). Na negen maanden bedraagt het nettoverlies 41,9 miljoen dollar, tegenover 110,3 miljoen vorig jaar. Euronav betaalt vanaf 2020 op kwartaalbasis een dividend, in plaats van halfjaarlijks. De fors gestegen dagtarieven deed sommige rederijen beslissen de plaatsing van scrubbers uit te stellen tot 2020. Daardoor stijgt de vraag naar zwavelarme brandstoffen, waarvan de prijs nu al 545 dollar per ton bedraagt, 100 dollar per ton boven het inkoopniveau van Euronav. Het uitstel dreigt in 2020 tijdelijk vrachtcapactiteit uit de markt te halen. Daarnaast staat het aantal nieuwbouwbestellingen in verhouding tot de totale vloot op het laagste niveau in twintig jaar (minder dan 10%) als gevolg van onzekerheid over de milieuwetgeving in 2050. Beide elementen ondersteunen de dagtarieven voor 2020. We zijn zeer tevreden over de aanpak van Euronav met betrekking tot de strengere milieuregels van IMO 2020 en zien sterke vooruitzichten voor 2020. We houden onze resterende positie (houden, rating 2B).Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 10,35 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 2,28 miljard euroK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: 68Koersverschil 12 maanden: +26%Koersverschil sinds jaarbegin: +62%Dividendrendement: 1,1%