De jaarcijfers van Euronav lagen min of meer in lijn met de verwachtingen. Het vierde kwartaal was veruit het beste van 2018. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als voor de kleinere Suezmax-schepen trokken fors aan in november en december. Dat leverde voor het vierde kwartaal een daggemiddelde op van 34.959 dollar voor de VLCC's en van 20.553 dollar voor de Suezmax-schepen. Dat zijn de hoogste tarieven van de voorbije twee jaar. In het vierde kwartaal van 2017 bedroegen de daggemiddelden respectievelijk 25.889 en 15.891 dollar.
...

De jaarcijfers van Euronav lagen min of meer in lijn met de verwachtingen. Het vierde kwartaal was veruit het beste van 2018. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als voor de kleinere Suezmax-schepen trokken fors aan in november en december. Dat leverde voor het vierde kwartaal een daggemiddelde op van 34.959 dollar voor de VLCC's en van 20.553 dollar voor de Suezmax-schepen. Dat zijn de hoogste tarieven van de voorbije twee jaar. In het vierde kwartaal van 2017 bedroegen de daggemiddelden respectievelijk 25.889 en 15.891 dollar. Ongeveer 20 procent van de capaciteit van Euronav vaart onder langetermijncontracten. In dat segment zakte het gemiddelde tarief van de VLCC's van 35.399 naar 31.797 dollar (31.374 dollar in het derde kwartaal). Door de ingebruikname van vier nieuwe Suezmax-schepen in 2018, elk met een aantrekkelijk contract voor zeven jaar, steeg het daggemiddelde in dat segment van 21.417 tot 40.256 dollar (29.624 dollar in het derde kwartaal). Samen met de fors uitgebreide vloot na de fusie met Gener8 was dat voldoende om de omzet te verdubbelen, van 118 miljoen dollar naar 236,1 miljoen dollar. De bedrijfskasstroom (ebitda) klom van 87,8 miljoen naar 102,3 miljoen dollar. Het nettoresultaat klokte af op een bescheiden +0,1 miljoen dollar, tegenover +19,4 miljoen in 2017. Na de overname van Gener8 moest Euronav in het vierde kwartaal voor 13,2 miljoen dollar geboekte meerwaarden terugnemen: 5,3 miljoen op het hoofdkantoor in New York, 6 miljoen op twee niet-strategische schepen (waarvan een intussen is verkocht met 0,2 miljoen verlies) en 1,9 miljoen oude klantenvorderingen. Daarnaast boekte de Antwerpse rederij een verlies van 3 miljoen dollar op de verkoop van de Suezmax Felicity (bouwjaar 2009), die zal worden omgebouwd tot op een opslagschip (FPSO). Op jaarbasis is er een nettoverlies van 110,3 miljoen dollar, tegenover een nettowinst van 1,4 miljoen in 2017.De vooruitzichten voor het eerste kwartaal zijn positief: bij de VLCC's is 43 procent van de beschikbare capaciteit op de spotmarkt vastgelegd tegen 41.000 dollar per dag, en bij de Suezmax-schepen 36 procent tegen 32.700 dollar per dag. De daggemiddelden bedroegen in het eerste kwartaal van 2018 respectievelijk 18.725 en 14.000 dollar. De onzekerheid over de rest van het jaar blijft evenwel hoog. Vooreerst wordt in 2019 de oplevering verwacht van het equivalent van de capaciteit van 79 nieuwe VLCC's, waarvan een belangrijk deel in de eerste jaarhelft. Dat cijfer wordt nog verhoogd met 37 VLCC-equivalent door de olieproductiebeperking met 1,2 miljoen vaten per dag, waartoe de olieproducerende landen in december hebben besloten. Maar er zijn ook vijf ondersteunende factoren - extra wereldvraag en extra export uit de Verenigde Staten, de vermindering van de Iraanse vloot, de voorbereidingen op een strengere milieuwetgeving (IMO 2020) en schrappingen - waardoor de wereldvloot per saldo wellicht nagenoeg stabiel zal blijven. Vorig jaar was er voor het eerst in jaren een lichte wereldwijde daling doordat een recordhoeveelheid schepen werd verschroot. Alles bij elkaar genomen is CEO Rodgers optimistisch over de evolutie van de vrachttarieven voor 2019. Opvallend was de melding begin januari dat Euronav zijn aandeleninkoopprogramma in december heeft geactiveerd. Sindsdien heeft Euronav 1,4 miljoen aandelen (0,64%) gekocht: een aanzienlijk signaal van de onderwaardering van het aandeel. Euronav beschikt over de gezondste balans in de sector, maar ziet op dit moment geen betere investering dan eigen aandelen in te kopen. Het aandeel viel in december mee terug met de markt, hoewel de nieuwbouwprijzen sinds de aankondiging van de fusie met Gener8 met 13,5 procent zijn gestegen. Het aandeel noteert aantrekkelijk met een korting tegenover de nettoactiefwaarde van minstens 15 procent. Koopwaardig (rating 1B). Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 6,68 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,47 miljard euroK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: -Koersverschil 12 maanden: -8%Koersverschil sinds jaarbegin: +5%Dividendrendement: 1,6%