Het bedrijf groeide de voorbije jaren uit tot de grootste beursgenoteerde olietankerspeler, met een vloot van 56 schepen, een toename met 20 schepen tegenover eind 2013.
...

Het bedrijf groeide de voorbije jaren uit tot de grootste beursgenoteerde olietankerspeler, met een vloot van 56 schepen, een toename met 20 schepen tegenover eind 2013. De olietankermarkt gaat sinds de tweede helft van 2016 door een diep dal door overcapaciteit bij zowel de VLCC's (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 330.000 ton) als de wat kleinere Suezmax-schepen (150.000 tot 165.000 ton). De tarieven zijn daardoor teruggevallen tot het laagste (en verlieslatende) niveau sinds 2013. Maar er is licht aan het einde van de tunnel, want op basis van het orderboek zal vanaf de tweede helft van 2018, en zeker in 2019, de toename van de wereldvloot minstens tot stilstand komen. Dat moet zuurstof bieden voor een tariefherstel. De verwachting is dat de tarieven volgend jaar 20 procent hoger liggen dan dit jaar. Het ervaren management van Euronav weet als geen ander een crisis aan te wenden om zijn marktpositie te verstevigen. We zijn ervan overtuigd dat het bedrijf opnieuw klaar is om toe te slaan. Vooreerst beschikt Euronav in de sector over de sterkste balans. De nettoschuld bedraagt 2,1 keer de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) van de voorbije twaalf maanden, tegenover een sectorgemiddelde van 5,8 keer. Bovendien is de jongste twee jaar via een rist herfinancieringen de liquiditeitspositie aanzienlijk verbeterd. Inclusief ongebruikte kredietfaciliteiten beschikte Euronav eind juni over 800 miljoen dollar, tegenover 267 miljoen eind 2014. Ten derde heeft Euronav deze zomer zijn uiterst gulle dividendbeleid bijgestuurd. De jaarlijkse uitkering van 80 procent van het nettoresultaat, exclusief eenmalige meerwaarden, is vervangen door een minimumbrutodividend van 0,12 dollar per aandeel. Hoewel die omschakeling de belegger behoedt voor een dividendloos jaar in geval van verlies, wou Euronav wellicht toch vooral veel meer flexibiliteit om kansen te kunnen grijpen. We juichen die bijsturing dan ook toe. Tot slot verzekerde Euronav zich dit jaar van extra voorspelbare kasstromen voor de komende jaren. Dat is enerzijds te danken aan een nieuw vijfjarig verhuurcontract voor de twee drijvende opslagplatformen FSO Africa en FSO Asia (50% eigendom), dat jaarlijks 36 miljoen dollar ebitda zal opbrengen. Anderzijds zijn er twee zevenjarige contracten voor telkens twee Suezmax-schepen. De vooruitzichten op langere termijn blijven positief. De vraag naar olie stijgt jaarlijks gemiddeld met 1,2 procent (+1,4% dit en volgend jaar). In die zin heeft de huidige productiebeperking van olie slechts een beperkte en tijdelijk negatieve impact. Bovendien is er de toenemende export vanuit de Verenigde Staten, die het aantal te bevaren zeemijlen aanzienlijk verhoogt. De verwachtingen voor het derdekwartaalrapport (31/10) zijn laag, met een verwachte omzet van 90,1 miljoen dollar (133,5 miljoen vorig jaar) en een verwacht nettoverlies van 36,2 miljoen (nettowinst van 72.000 dollar).We nemen Euronav op in de voorbeeldportefeuille voor de bekendmaking van het derdekwartaalrapport, omdat we denken dat heel wat negatieve elementen op korte termijn in het aandeel verrekend zijn. Alle structurele elementen liggen op tafel om met het aandeel de komende twee tot drie jaar een bovengemiddelde prestatie neer te zetten. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,1 miljard euroK/w 2016: 5,4Verwachte k/w 2017: 138Koersverschil 12 maanden: -6%Koersverschil sinds jaarbegin: -10%Dividendrendement: 1,7%