3,83 EUR - 3C
...

3,83 EUR - 3CVoor de spelers in de sector van de olietankers zijn het bijzonder moeilijke tijden, met een fundamenteel probleem aan de aanbodzijde. Er zijn de jongste jaren nog steeds tankers bijgekomen die nog besteld zijn in de 'goede tijden', maar waar eigenlijk geen of weinig bijkomende vraag tegenover staat. Dat zou kunnen worden opgelost door de verschroting van 'oude(re)' tankers, maar dat gebeurt niet of maar in beperkte mate. En dat blijft de huurtarieven bijzonder laag houden. Onhoudbaar en zelfs gevaarlijk laag. Gevaarlijk in de zin dat topman (CEO) Paddy Rogers het enkele maanden geleden zelfs had over 'Russische roulette'. Het risico op een nieuwe, grote ramp met een olietanker valt niet langer uit te sluiten omdat door de tankereigenaars op alles en nog moet worden bespaard en sommige komen in de verleiding om dat ook te doen op de veiligheid. De afgelopen jaren zijn er te veel dagen met huurtarieven van minder dan 10 à 15.000 USD per dag voor de grote olietankers (de zogenaamde Very Large Crude Carriers of VLCC-schepen). In het afgelopen tweede kwartaal waren er zelfs dagen waarop de tarieven rond 3 à 4000 USD per dag schommelden. In een 'gezonde' markt, die toch minstens de betere spelers toelaat om winst te maken, zouden de tarieven toch 20.000 à 25.000 USD moeten bedragen. In het eerste kwartaal van vorig jaar was nog sprake van een gemiddeld tarief van 21.000 USD per dag, maar in het tweede trimester is dit weer teruggevallen tot 'amper' 14.200 USD per dag. En terwijl in de eerste 3 maanden nog sprake was van een beperkte bedrijfswinst (ebit) van 2,1 miljoen USD (0,04 USD per aandeel), doken we in de periode april-juni weer in het rood, met -17,3 miljoen USD of -0,35 USD per aandeel. De omzet kwam uit op 99 miljoen USD. Dat is 4,4% minder dan voor de eerste 3 maanden van 2013. Door een serieus negatief financieel resultaat is sprake van een zwaar nettoverlies. Dat was -10,7 miljoen USD (-0,21 USD per aandeel) voor het eerste trimester van dit jaar, maar liep op tot -30,7 miljoen USD (-0,61 USD per aandeel) voor de afgelopen 3 maanden. En dan mogen we niet vergeten dat de 2 omgevormde supertankers, tot drijvende opslagschepen voor olie FSO Africa en FSO Asia, verhuurd aan Maersk Oil Qatar, bijna 8 miljoen USD bijdroegen tot het nettoresultaat. De tankerbusiness op zich dook dus bijna 40 miljoen USD in het rood. Na afloop van het eerste semester zijn dit de weinig fraaie cijfers: 202,5 miljoen USD omzet (231,8 miljoen USD in dezelfde periode vorig jaar), -15,1 miljoen USD ebit (was +9,5 miljoen USD), -41,4 miljoen USD nettoresultaat of -0,83 USD per aandeel (was -20 miljoen USD of -0,40 USD per aandeel). Het management blijft logischerwijze dan ook (erg) voorzichtig voor de rest van dit jaar, want een spectaculaire verbetering zit er voor het derde trimester ook niet in. Tot nog toe heeft Euronav 28% van de VLCC-vloot ingedekt tegen een gemiddeld tarief van 19.400 USD per dag. Dat ligt wel duidelijk boven het gemiddelde tarief van het tweede kwartaal, maar is onvoldoende om uit de 'rode' cijfers te geraken. Het gemiddelde tarief voor het eerste semester kwam uit op 17.600 USD per dag. Dat is een serieuze terugval ten opzichte van 26.560 USD gemiddeld dagtarief in de eerste 6 maanden van vorig jaar, maar wel in lijn met de 19.200 USD per dag voor het boekjaar 2012 en de 18.100 USD gemiddeld per dag voor boekjaar 2011. De marktbasis blijft een overaanbod aan schepen, zodat de tarieven laag tot zeer laag blijven. Gelukkig worden geen nieuwe schepen meer bijgebouwd, maar voorlopig worden er te weinig uit de vaart genomen zodat verliescijfers de jongste jaren dan ook haast onvermijdelijk zijn geworden. Ook dit jaar kondigt zich aan als een jaar van 'rode' cijfers. De koers was de afgelopen maanden weggeraakt van de bodem, maar de halfjaarcijfers drukten toch weer de koers. Tot nader order zit er niet meer in dan een advies 'houden/afwachten' (rating 3C). Houden / afwachten