De Antwerpse rederij Euronav maakte in januari 2014 een kwantumsprong door de overname van vijf VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) uit handen van Maersk. In juli volgde al een nieuwe overname van vier jonge VLCC's van Maersk (gemiddeld drie jaar). Door die deals promoveert Euronav met dertig VLCC's tot de absolute wereldtop onder de olietankerrederijen. Daarnaast beschikt het bedrijf over één U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 23 Suezmaxschepen (capaciteit tot 200.000 ton) en twee drijvende opslagplatforms (FSO's).
...

De Antwerpse rederij Euronav maakte in januari 2014 een kwantumsprong door de overname van vijf VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) uit handen van Maersk. In juli volgde al een nieuwe overname van vier jonge VLCC's van Maersk (gemiddeld drie jaar). Door die deals promoveert Euronav met dertig VLCC's tot de absolute wereldtop onder de olietankerrederijen. Daarnaast beschikt het bedrijf over één U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 23 Suezmaxschepen (capaciteit tot 200.000 ton) en twee drijvende opslagplatforms (FSO's). De enorme investeringen deden het aantal uitstaande aandelen fors aanzwellen, van 53,2 miljoen in november 2013 naar 131 miljoen. Het management trekt dus volop het voortouw in de noodzakelijke sectorconsolidatie. Het optimisme is geschraagd op drie elementen. De vraag naar olietankers wordt structureel ondersteund door de stijgende vraag naar olie en het stijgend aantal raffinaderijen in Azië. Daarnaast veroorzaakt de schaliegas- en olierevolutie in de Verenigde Staten belangrijke wijzigingen in de vaarroutes. Die worden langer omdat het transport van de olieproductie uit Latijns-Amerika en West-Afrika steeds meer verschuift naar Azië. Er zullen ook nieuwe vaarroutes ontstaan naarmate de Verenigde Staten netto-exporteur van olie zullen worden. Euronav voorziet na 2016 extra vraag voor 170 tot 270 extra VLCC's, op een wereldvloot van 615 begin 2014. Een tweede element is het aanbod. Dit jaar zal geboekstaafd staan als het eerste jaar sinds 2003 met een negatieve groei van zowel het aantal VLCC's als Suezmaxschepen (471 begin 2014). Daarenboven is het orderboek van nieuwe schepen gedaald tot het laagste niveau sinds 1997, waardoor de wereldvloot ook in 2015 zal dalen. Een derde element is de overtuiging dat de sector zich voorbij de cyclische dip bevindt op het vlak zowel de vrachttarieven als de waarde van de schepen. Het grootste gedeelte van de VLCC's van Euronav worden via de spotmarkt verhuurd in de Tankers International (TI)-pool. Recentelijk raakte bekend dat TI, samen met de Noorse rederij Frontline Management, VLCC Chartering Ltd gaat oprichten. Die joint venture zal een nog grotere pool van VLCC's ter beschikking stellen, waardoor de operationele efficiëntie zal verbeteren. De Suezmaxschepen worden door Euronav zelf, gedeeltelijk via langetermijncontracten en gedeeltelijk via de spotmarkt, verhuurd. In totaal is 72% van de vloot blootgesteld aan de spotmarkt. De gemiddelde VLCC-dagtarieven vielen na een mooie opleving in het eerste kwartaal (34.777 USD, 1,4 miljoen USD nettowinst) in het tweede kwartaal terug tot 19.150 USD, met bijhorend nettoverlies van 22,6 miljoen USD. In het derde kwartaal was er nog geen beterschap, maar de jongste weken trokken de tarieven fors aan in aanloop naar het winterseizoen. Door het slechte beursklimaat annuleerde Euronav een aanvraag tot beursnotering op de New York Stock Exchange. ConclusieWe waren onmiddellijk enthousiast over de kwantumsprong die Euronav maakte door de deals eerder dit jaar met Maersk. Alleen reageerde de markt initieel (veel) te euforisch. Na een eerste terugval verhoogden we in augustus een eerste keer het advies. De recente verdere koersdaling tot 7,5 EUR maakt een nieuwe adviesverhoging mogelijk. Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1C