Nadat Euronav een eerste aanvraag tot beursnotering (IPO) op de New York Stock Exchange (NYSE; ticker EURN) in oktober nog had ingetrokken, is de dubbele notering sinds eind januari een feit. De IPO ging gepaard met de uitgifte van 18,7 miljoen aandelen tegen 12,25 USD per aandeel. Met de opbrengst wordt een obligatie van 235,5 miljoen USD terugbetaald. Die obligatie werd in 2014 uitgegeven, als onderdeel van de financiering voor de overname van vijftien VLCC-olietankers (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton). De voorwaarden stipuleerden dat 60 dagen na een beursnotering op de NYSE, de rentevoet - was 5,95% in ...

Nadat Euronav een eerste aanvraag tot beursnotering (IPO) op de New York Stock Exchange (NYSE; ticker EURN) in oktober nog had ingetrokken, is de dubbele notering sinds eind januari een feit. De IPO ging gepaard met de uitgifte van 18,7 miljoen aandelen tegen 12,25 USD per aandeel. Met de opbrengst wordt een obligatie van 235,5 miljoen USD terugbetaald. Die obligatie werd in 2014 uitgegeven, als onderdeel van de financiering voor de overname van vijftien VLCC-olietankers (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton). De voorwaarden stipuleerden dat 60 dagen na een beursnotering op de NYSE, de rentevoet - was 5,95% in het eerste jaar - zou stijgen naar 11%. Vermits de uitgifte onder pari (85) gebeurde, boekt Euronav wel 36 miljoen USD (31,9 miljoen USD in 2014, en 4,1 miljoen USD in 2015) verlies op de terugbetaling. In ruil voor 9,5 miljoen nieuwe aandelen werden ook nog dertig eeuwigdurende converteerbare preferente effecten in het kapitaal ingebracht. Het totaal aantal uitstaande aandelen is daardoor sinds november 2013 verdrievoudigd, tot 159,2 miljoen. Van de negentien VLCC's die in 2014 werden gekocht, waren er eind december 17 geleverd, en de laatste twee volgen in het eerste kwartaal. Dat de timing van de overnames goed zat, bewijst het feit dat de waarde van zowel nieuwbouwschepen als tweedehandsschepen sinds begin 2014 toenam, en dat met respectievelijk ongeveer 5 en 20% (vijfjarige schepen). Euronav moet vanaf dit jaar volop kunnen profiteren van de uitgebreide vloot, aangezien de dagtarieven sinds enkele maanden terug in de lift zitten. Dat lukte evenwel nog maar gedeeltelijk in het vierde kwartaal. De omzet steeg spectaculair, tot 144,9 miljoen USD (+80%). Het gemiddelde dagtarief voor de VLCC's bedroeg 31.665 USD, tegenover 27.900 USD in het vierde kwartaal 2013 en 25.000 USD in het derde kwartaal. Op jaarbasis bedroeg het daggemiddelde 27.625 USD, tegenover 20.450 USD in 2013. Voor de Suezmaxschepen was het daggemiddelde in het vierde kwartaal 24.248 USD, tegenover 17.600 USD in 2013, en op jaarbasis 23.382 USD per dag in 2014 en 16.575 USD per dag in 2013. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg in het vierde kwartaal nog forser, van 20,9 miljoen USD naar 67,6 miljoen USD. Toch was er dankzij hogere afschrijvingen (+39%) en financiële lasten (+178%) nog steeds een nettoverlies van 3,9 miljoen USD (was 23,3 miljoen USD in het vierde kwartaal van 2013). Op jaarbasis daalt het nettoverlies van 89,7 miljoen USD in 2013 naar 45,8 miljoen USD, of per aandeel van -1,79 USD naar -0,39 USD. Voor 2015 rekent Euronav erop break-even (winst noch verlies) te draaien met een dagtarief van 27.700 USD voor de VLCC's en 22.700 USD voor de Suezmaxschepen. Dat belooft voor de resultaten van het eerste kwartaal, want voor de VLCC's is 53% van de totale capaciteit al verhuurd tegen gemiddeld 59.400 USD per dag, en voor de Suezmaxschepen 69% tegen 40.300 USD per dag. Euronav maakte handig gebruik van de IPO op de beurs van New York om de balans te verstevigen. Het bedrijf is ideaal gepositioneerd om te profiteren van de heropleving in de olietankermarkt, gedreven door de structureel stijgende vraag naar olie en de langere vaarroutes enerzijds en de stagnerende capaciteit anderzijds.