De Antwerpse rederij Euronav blijft op koopjesjacht. Pas enkele maanden na de oplevering van de laatste twee van de 19 VLCC-olietankers die het vorig jaar heeft overgenomen (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) kondigde Euronav een nieuwe transactie aan. Deze keer gaat het om de aankoop van 4 VLCC's, momenteel nog in aanbouw. De totale kostprijs bedraagt 384 miljoen USD, of 96 miljoen USD per schip. De oplevering is voorzien voor september 2015, januari, maart en mei 2016. Met deze aankoop zal de vloot van Euronav uitbreiden naar 31 VLCC's, een U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 23 Suezmaxschepen (capacitei...

De Antwerpse rederij Euronav blijft op koopjesjacht. Pas enkele maanden na de oplevering van de laatste twee van de 19 VLCC-olietankers die het vorig jaar heeft overgenomen (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) kondigde Euronav een nieuwe transactie aan. Deze keer gaat het om de aankoop van 4 VLCC's, momenteel nog in aanbouw. De totale kostprijs bedraagt 384 miljoen USD, of 96 miljoen USD per schip. De oplevering is voorzien voor september 2015, januari, maart en mei 2016. Met deze aankoop zal de vloot van Euronav uitbreiden naar 31 VLCC's, een U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 23 Suezmaxschepen (capaciteit tot 200.000 ton) en twee drijvende opslagplatformen (FSO's). Euronav nam bovendien een optie (kostprijs 8 miljoen USD) op een aankoop van nog vier VLCC's voor 98 miljoen USD per schip. De transactie past perfect in de strategie van de verdere uitbreiding en verjonging van de vloot, zonder de wereldwijde vloot van 620 VLCC's verder uit te breiden. Het bedrijf beklemtoonde dat de eerder dit jaar aangekondigde dividendpolitiek - minstens 80% van het nettoresultaat, via een interim-dividend in september en een slotdividend in mei - onverminderd van kracht blijft. Het is duidelijk dat het management overtuigd is dat het forse herstel van de vrachttarieven de aanzet is voor enkele zeer goede jaren in de sector. De vraag naar olietankers wordt ondersteund door een stijgende vraag naar olie. In die zin is de forse daling van de olieprijs voor Euronav een dubbele zegen, want positief voor de vraag naar olie, maar ook voor de eigen transportkosten.Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) rekent tot 2020 op een jaarlijkse toename van de vraag naar olie met een miljoen vaten per dag. Dit komt overeen met de noodzaak voor ongeveer 30 extra VLCC's per jaar. Daarnaast zijn er de veranderende olietransporten, waarbij steeds meer olieproductie uit Latijns-Amerika en West-Afrika richting Azië wordt verscheept, met langere vaarroutes tot gevolg. Anderzijds zal de wereldwijde vloot van zowel VLCC's als Suezmaxschepen slechts beperkt groeien in 2015 en 2016. Euronav zette een nog beter eerste kwartaal neer dan verwacht, het beste sinds het derde kwartaal van 2008. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2014 steeg de omzet met +93,8%, tot 209,1 miljoen EUR. Dankzij de uitgebreide vloot en de fors hogere tarieven -een gemiddeld dagtarief voor de VLCC's van 50.845 USD (+46,2% tegenover vorig jaar met 34.777 USD), en voor de Suezmaxschepen van 41.944 USD (+56,5%)-, steeg de nettowinst van 1,4 miljoen USD vorig jaar naar 80,9 miljoen USD, of van 0,02 USD naar 0,55 USD per aandeel. Het tweede kwartaal zal ook uitstekend zijn, vermits de dagtarieven hoog bleven, en Euronav eind april al 52,24% van de beschikbare VLCC-capaciteit boekte tegen een gemiddeld dagtarief van 51.522 USD en 52,94% van de Suezmax-capaciteit tegen 40.504 USD. ConclusieEuronav blijft opportunistisch verder inspelen op de forse cyclische heropleving in de olietankersector. Bovendien laat de minder dan 50% schuldgraad op de balans nog ruimte voor verdere groei. De aandeelhouders genieten mee, want hebben uitzicht op een brutodivend in de buurt van 1 USD per aandeel. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B