Sinds de piek in juli van 15,15 EUR is de daling van het aandeel van Euronav al opgelopen tot 40%. Het feit dat Peter Livanos, de voorzitter van de raad van bestuur, in november onverwacht een pakket van 5,7% van de uitstaande aandelen verkocht, was daarbij geen hulp. Daarnaast maken waarnemers zich zorgen over de toename van het orderboek van de olietankers waardoor de dagtarieven na recordjaar 2015 onder druk kunnen komen.
...

Sinds de piek in juli van 15,15 EUR is de daling van het aandeel van Euronav al opgelopen tot 40%. Het feit dat Peter Livanos, de voorzitter van de raad van bestuur, in november onverwacht een pakket van 5,7% van de uitstaande aandelen verkocht, was daarbij geen hulp. Daarnaast maken waarnemers zich zorgen over de toename van het orderboek van de olietankers waardoor de dagtarieven na recordjaar 2015 onder druk kunnen komen. Het management van Euronav zette eind vorige week echter de puntjes op de i met een onverwacht persbericht. Zowel het segment van de VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als van de Suezmaxschepen (capaciteit tot 200.000 ton) blijft zeer robuust. Het gemiddelde dagtarief voor de 28 VLCC's bedroeg in het vierde kwartaal ongeveer 62.000 USD, tegenover 31.650 USD in het vierde kwartaal van 2014, en voor de 23 Suezmaxschepen lag dat cijfer op ruim 40.000 USD, te vergelijken met 24.250 USD in 2014. Het gemiddelde dagtarief bedroeg in het derde kwartaal 52.368 USD voor de VLCC's (24.661 USD in 2013), en 40.048 USD voor de Suezmaxschepen (21.737 USD in 2013). In de eerste jaarhelft lagen deze gemiddelden op respectievelijk 53.370 USD (27.032 USD) en 42.364 USD (19.612 USD). Op de definitieve resultaten over het volledige boekjaar 2015 is het nog wachten tot 28 januari, maar 2015 is een grand-crujaar, met een recordomzet en -winst. Euronav wees er verder op dat 2016 uitstekend is begonnen. Voor het eerste kwartaal is al 25% van de VLCC-capaciteit geboekt tegen een fantastisch gemiddeld dagtarief van 77.000 USD. Het management vindt de koersafstraffing fel overdreven en overweegt zelfs om eigen aandelen in te kopen. Het bedrijf blijft werk maken van de verjonging van de vloot, en gebruikt de stijging van de tweedehandswaarde van de schepen gedurende het afgelopen jaar - met dank aan de fors gestegen dagtarieven - om oudere schepen te verkopen. In november werd de Suezmax Cap Laurent (bouwjaar 1998) verkocht voor 22,3 miljoen USD, met een winst van 11,1 miljoen USD, en in de loop van het eerste kwartaal wordt de verkoop voor 38,4 miljoen USD afgerond van de Famenne, een VLCC van bouwjaar 2001. Daartegenover staat de bestelling van vier nieuwe VLCC's van vorige zomer (voor 96 miljoen USD per schip), waarvan de oplevering van de laatste drie VLCC's in januari, maart en mei 2016 is gepland.De stijging van het orderboek is een aandachtspunt, maar met 21% van de totale VLCC-vloot bevindt dit cijfer zich nog op een aanvaardbaar niveau. Zeker als we rekening houden met de stijging van de vraag naar olie, en de structurele veranderingen van de vaarroutes. De mogelijke opheffing van het exportverbod van ruwe olie vanuit de Verenigde Staten en de opheffing van de sancties tegen Iran zijn extra ondersteunende factoren. ConclusieDe aandeelhouders van Euronav mogen uitkijken naar een slotdividend in de buurt van 1 USD per aandeel bruto. 2016 wordt mogelijk minder lucratief, maar met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 4,4 voor 2016 vinden we de koersdaling overdreven. Vandaar de adviesverhoging.Advies: koopwaardig Risico: gemiddeldRating: 1B