De Antwerpse rederij Euronav presenteerde de beste eerstekwartaalcijfers sinds 2008. De omzet steeg tegenover het eerste kwartaal 2015 met 5,1%, tot 214,9 miljoen USD. Uiteraard was dat een gevolg van de aanhoudend hoge dagverhuurtarieven voor zowel de VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als voor de Suezmax-schepen (capaciteit tot 200.000 ton). Eind maart bestond de vloot uit 54 schepen, waaronder 29 VLCC's en 22 Suezmax-schepen. Twintig VLCC's worden verhuurd via de Tankers International-pool (TI), die in totaal 38 VLCC's omvat, sinds oktober 2014 nog aangevuld dankzij een samenwerkingsverband met Frontli...

De Antwerpse rederij Euronav presenteerde de beste eerstekwartaalcijfers sinds 2008. De omzet steeg tegenover het eerste kwartaal 2015 met 5,1%, tot 214,9 miljoen USD. Uiteraard was dat een gevolg van de aanhoudend hoge dagverhuurtarieven voor zowel de VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als voor de Suezmax-schepen (capaciteit tot 200.000 ton). Eind maart bestond de vloot uit 54 schepen, waaronder 29 VLCC's en 22 Suezmax-schepen. Twintig VLCC's worden verhuurd via de Tankers International-pool (TI), die in totaal 38 VLCC's omvat, sinds oktober 2014 nog aangevuld dankzij een samenwerkingsverband met Frontline. Het gemiddelde VLCC-dagverhuurtarief via de TI-pool bedroeg in het eerste kwartaal 60.638 USD, tegenover 50.845 USD in het eerste kwartaal van 2015, en een jaargemiddelde in 2015 van 55.055 USD. Voor de Suezmax-schepen lag het gemiddelde dagtarief op 38.386 USD, te vergelijken met 41.944 USD in het eerste kwartaal van 2015, en 41.686 USD op jaarbasis in 2015. De transportkosten blijven dankzij de lage olieprijzen onder controle, waardoor de bedrijfskasstroom (ebitda) met 24,9% steeg, tot 164 miljoen USD. Dat cijfer bevat een eenmalige winst van 13,8 miljoen USD op de verkoop voor 38,4 miljoen USD van de Famenne, een VLCC van bouwjaar 2001. De recurrente ebitda (zonder eenmalige elementen; rebitda) steeg nog steeds met 16,2%, tot 150,2 miljoen USD. Mede dankzij een fors beter financieel resultaat (-9,5 miljoen USD versus -16,5 miljoen USD vorig jaar) steeg de nettowinst met 40,4%, tot 113,5 miljoen USD, of 0,72 USD per aandeel.De vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn positief, vermits 43% van de beschikbare tijd via de TI-pool is geboekt tegen een gemiddeld dagtarief van 59.342 USD. Bij de Suezmax-schepen is 41,5% geboekt tegen 32.595 USD per dag. Vorig jaar boekte Euronav een fantastisch jaar, met een nettowinst van 350,3 miljoen USD (2,25 USD per aandeel), tegenover een nettoverlies in 2014 van 45,8 miljoen USD (0,39 USD per aandeel). De aandeelhouders delen volop mee dankzij de nieuwe dividendpolitiek waarbij 80% van de recurrente winst wordt uitgekeerd. Mits goedkeuring op de jaarvergadering van 12 mei, volgt een slotdividend van 0,82 USD per aandeel bruto, waardoor het jaardividend 1,69 USD bruto per aandeel bedraagt. In mei volgt nog de oplevering van Anne, de laatste van de vier nieuwe VLCC's die vorige zomer werden besteld. Het management blijft beklemtonen dat het orderboek van nieuwe schepen beheersbaar is, in een context van een verdere stijging van de olievraag (jaarlijks 1,2 miljoen ton extra per dag in 2020) en een structurele verlenging van de vaarroutes. Bovendien is het aantal nieuwe orders de jongste maanden fors teruggelopen omwille van de moeilijke financieringsomstandigheden. Euronav blijft uitkijken naar groei. Gezien de sterk verbeterde balans beschikt het bedrijf hiertoe over de nodige financiële ruimte. ConclusieDe markt beloonde de sterke cijfers en de positieve vooruitzichten van Euronav terecht met een forse koersstijging. Maar de waardering blijft ook na de koersstijging aantrekkelijk, tegen 1 keer de boekwaarde en met een verhouding van 5 keer de ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2016. Advies: koopwaardig Risico: gemiddeldRating: 1B