Exmar werkt nog voor zijn schuldeisers

© Getty Images
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Er ging de voorbije kwartalen veel aandacht naar het lot van de grote drijvende aardgasfabrieken van Exmar. Dat zijn de Tango FNLG, die aardgas aan boord vloeibaar kan maken, en een FSRU-schip, dat het omgekeerde kan. Die aandacht was terecht, want Exmar heeft zich de voorbije jaren diep in de schulden gestoken om deze mastodonten te bouwen, zonder dat deze schepen al een klant hadden gevonden.

Beide vehikels zijn nu aan het werk, maar toch blijft het aandeel in de lappenmand liggen. Dat komt omdat de onderliggende rendabiliteit van de totale vloot nog altijd zwak is, terwijl de schuldenlast nog zeer hoog is. Deze zwakke rendabiliteit kreeg minder aandacht, hoewel een structureel herstel van de winstgevendheid een must is om de schuldenlast onder controle te krijgen. Op 30 juni voldeed het bedrijf aan alle kredietconvenanten, en het management verwacht dat het bedrijf ook eind 2019 de convenanten zal respecteren. Tegenover de zwakke rendabiliteit staat wel een behoorlijke balans, met een eigen vermogen van 450 miljoen dollar op een balanstotaal van 919 miljoen dollar eind juni 2019.

De cijfers over de eerste helft van 2019 liegen er niet om. De bedrijfswinst klokte nog af op 6,8 miljoen dollar, maar door de hoge rentelasten, die een logisch gevolg zijn van de hoge schuldenlast, dook het nettoresultaat 7,8 miljoen dollar in het rood. Exmar werkt op dit ogenblik vooral voor de schuldeisers en niet voor de aandeelhouders. De cijfers zijn bovendien geflatteerd door een meerwaarde van 19,3 miljoen dollar op de verkoop van het belang van 50 procent in de vastgoedvennootschap die het hoofdkwartier in Antwerpen in portefeuille heeft. Het is veelzeggend als een bedrijf zijn hoofdkwartier moet verkopen om de kaspositie te verbeteren. Zonder die meerwaarde dook het recurrente bedrijfsresultaat diep in de rode cijfers.

Toch dient zich wat beterschap aan. De winstgevendheid van de lng-divisie zal sterk verbeteren nu beide grote aardgasfabrieken aan het werk zijn. De Tango FLNG is in september opgestart en moet op jaarbasis een bedrijfscashflow van ruim 40 miljoen dollar opleveren. Het FSRU-platform is verhuurd aan de grondstoffenhandelaar Gunvor, goed voor 23 miljoen dollar huurinkomsten op jaarbasis. Gunvor heeft wel nog geen klant heeft gevonden voor het schip. Er is nog een kink in de kabel rond de herfinanciering van dit schip. Exmar verkocht het schip voor 155 miljoen dollar aan het Chinese CSSC Shipping, om het dan te leasen tegen een interessante rentevoet van 4 procent. Gunvor heeft echter nog altijd niet het licht op groen gezet om die herfinanciering te finaliseren. Intussen heeft Exmar een duurder overbruggingskrediet van 30 miljoen dollar moeten afsluiten. Daarnaast heeft de lng-divisie nog één gastanker in portefeuille, die nog tot 2022 onder contract ligt en dus nauwelijks kan profiteren van de stijgende huurtarieven.

De lpg-divisie kan wel munt slaan uit stijgende tarieven, dankzij een vrij uitgebreide vloot die in toenemende mate tegen ‘spot’-tarieven kan werken. De jongste maanden stegen de tarieven voor de grootste tankers tot 50.000 dollar per dag, tegenover nog gemiddeld 30.000 dollar per dag in de eerste helft van 2019. Ook de huurtarieven voor de kleinere schepen zitten in de lift. De divisie kan de steun best gebruiken, want in de eerste helft van dit jaar bleef de bedrijfswinst steken op 4,3 miljoen dollar.

Conclusie

Het aandeel blijft kwetsbaar door de combinatie van een zwakke rendabiliteit en een hoge schuldenlast. Stijgende huurtarieven voor de lpg-vloot en de huurinkomsten van de grote aardgasfabrieken moeten vanaf de tweede jaarhelft voor beterschap zorgen. Toch blijft Exmar voorlopig voor zijn schuldeisers werken en nog niet voor de aandeelhouders. Het advies blijft houden.

Advies : houden

Risico : hoog

Rating : 2C

Koers: 5,26 euroTicker: EXM

ISIN-code: BE0003808251

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 345 miljoen euro

k/w 2018:

k/w 2019:

Koersverschil 12 maanden: -12%

Koersverschil sinds jaarbegin: -13%

Dividendrendement:

Partner Content