De mogelijke meevallers van Exmar in de LNG-divisie, zoals het nieuwe contract voor de Caribbean FLNG, worden overschaduwd door het toenemend risico van overcapaciteit en lagere tarieven op de LPG- markt.

Dankzij een sterke eindspurt in het vierde kwartaal sloot Exmar 2015 af met een nettowinst van 41,3 miljoen dollar (USD) of 0,73 USD per aandeel. Maar de marktomstandigheden en het investeringsklimaat zijn de voorbije maanden een stuk moeilijker geworden. Beginnen we in de LNG-divisie, die goed is voor bijna de helft van de bedrijfswinst. De inkomsten zijn behoorlijk immuun voor de schommelingen van de vrachttarieven, omdat de LNG-schepen varen onder langetermijncontracten. Op uitzondering van de Excel zijn alle schepen ook aan het werk.

Naast het klassieke scheepstransport van LNG profileert Exmar zich ook in hoogtechnologische schepen die aardgas aan boord vloeibaar kunnen maken (zogenaamde FLNG-schepen) en schepen die vloeibaar aardgas aan boord kunnen hervergassen (zogenaamde FSRU-schepen). De bouw van de Caribbean FLNG vordert volgens plan en hij zou in het tweede kwartaal opgeleverd worden. De klant die het schip bestelde, zit echter in financieel moeilijke papieren, zodat Exmar naarstig op zoek is naar een andere oplossing voor het schip. In Canada wordt gewerkt aan een tweede FLNG-project, maar hier is het wachten op een vergunning van de autoriteiten. Exmar is intussen ook op zoek naar afnemers voor een tweede FSRU die in aanbouw is. Ook in India zou Exmar nog een FSRU kunnen leveren voor de uitbouw van de LNG-terminal in Jafrabad.

Het vervoer van LPG is met een bijdrage van 40% aan de bedrijfswinst de andere sterkhouder van Exmar. De tarieven voor de grootste gastankers bleven nog op peil in 2015, hoewel de markt sinds het vierde kwartaal onder druk staat. Ook op langere termijn worden de fundamenten er niet beter op. Zo werden in het vierde kwartaal wereldwijd nog veertien grote tankers besteld, zodat het equivalent van 35% van de bestaande vloot in aanbouw is. In 2015 steeg de omvang van deze vloot ook al met 20%. Ook de tarieven voor kleinere schepen houden nog stand, maar ook hier is het orderboek van nieuwe schepen historisch hoog. De vooruitzichten op korte termijn blijven nog op peil, maar op lange termijn kan de forse uitbreiding van de transportcapaciteit niet veel goeds betekenen voor de tarieven.

Die ontwikkelingen doen denken aan het pijnlijke wedervaren van de markt voor scheepstransport voor droge bulk. In het vorige decennium wierpen zich heel wat nieuwe investeerders op deze markt. Het resulteerde in een overaanbod dat de markt voor droge bulk helemaal kapot gemaakt heeft. De aanhoudend lage rentevoeten en de nog vrij hoge huurtarieven voor LPG-schepen dreigen op termijn ook deze markt te torpederen met een overaanbod. Tot slot boert de offshoredivisie goed, vooral dankzij de hoge vraag naar ondersteunende platformen, maar door de malaise in de olie-industrie heeft Exmar weinig hoop op nieuwe engineeringcontracten. Ook de ontwikkeling van nieuwe half-afzinkbare productieplatformen is uitgesteld.


Conclusie

Met een koers-winstverhouding van 11 en een ondernemingswaarde (ev) van 8 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) noteert het aandeel tegen een faire waardering. De mogelijke meevallers van Exmar in de LNG-divisie, zoals het nieuwe contract voor de Caribbean FLNG, worden overschaduwd door het toenemend risico van overcapaciteit en lagere tarieven op de LPG- markt.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content