38,2 USD - 3C↑
...

38,2 USD - 3C↑De beurscarrière van Facebook mag dan al vrij kort zijn, bewogen is ze in elk geval wel. Het aandeel kwam in mei vorig jaar aan 38 USD naar de beurs en met de introductie ging een hele hype gepaard. De initiële beurswaarde van 104 miljard USD bleek achteraf veel te hoog gegrepen. Facebook kon niet aan de verwachtingen voldoen en bereikte in september zelfs een dieptepunt van 17,5 USD. De voorbije maanden zette het aandeel, in het zog van de Nasdaq, een indrukwekkende remonte neer die een orgelpunt kreeg na de recente kwartaalresultaten. De voornaamste uitdaging waarmee Facebook kampte, was hoe geld kon worden verdiend aan de intussen meer dan 1,15 miljard gebruikers van het sociale netwerk. De groep lijkt nu het juiste recept te hebben gevonden, want de kwartaalcijfers klopten de meest optimistische verwachtingen. Facebook boekte een omzet van 1,81 miljard USD, wat 53% meer was dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het cijfer lag ook 200 miljoen USD boven de consensusprognose. Het overgrote deel van de inkomsten is afkomstig uit advertenties. Die namen met 61% op jaarbasis toe, tot 1,61 miljard USD. In het tweede kwartaal van vorig jaar moest de groep nog een nettoverlies van 157 miljoen USD opbiechten. Dit werd omgedraaid naar een winst van 333 miljoen USD. De mobiele inkomsten staan nu in voor 41% van de totale advertentieomzet, tegenover 30% vorig kwartaal en 23% in het vierde kwartaal van vorig jaar. Het is nog maar een kwestie van tijd voor de mobiele inkomsten die van de klassieke desktop zullen overschrijden. Facebook zag het aantal gebruikers op jaarbasis met 21% toenemen, tot 1,15 miljard. Het aantal mobiele gebruikers kwam de helft hoger uit, op 819 miljoen. Na het eerste kwartaal bedroegen deze cijfers respectievelijk 1,11 miljard en 751 miljoen. Facebook zal dit jaar volgens researcher eMarketer 13% van de markt voor mobiele advertenties inpalmen. In 2012 was dit nog maar 5%. Google blijft tot nader order de onbetwiste leider, met een marktaandeel van 56%. De gemiddelde advertentieprijzen daalden het voorbije kwartaal wel met 6%, maar dit werd ruim gecompenseerd door de forse groei van het aantal advertenties. Facebook beschikt momenteel naar eigen zeggen over 1 miljoen actieve adverteerders. Het bedrijf neemt als maatstaf bedrijven die de voorbije 4 weken minstens 1 keer op het sociale netwerk hebben geadverteerd. Naast mobiele advertenties is Facebook ook van plan om met reclamespotjes een nieuwe geldbron aan te boren. Persbureau Bloomberg meent te weten dat het bedrijf reclamespotjes op de socialenetwerksite zou verkopen voor 1 tot 2,5 miljoen USD per dag. Elk spotje zou 15 seconden duren en 3 keer per dag aan de gebruikers worden getoond. Facebook zou de reclamefilmpjes richten naar specifieke doelgroepen op basis van de gebruikersgegevens waarover het bedrijf beschikt. Hoe groter de doelgroep, hoe meer de filmpjes zouden kosten. Een andere potentiële groeipool is Graph Search. Met deze zoekfunctie kunnen gebruikers specifiek zoeken naar informatie die gerelateerd is aan vriendennetwerken. De tool kan ook voor adverteerders interessant zijn die zich naar een specifieke doelgroep willen richten. De euforie na de beter dan verwachte kwartaalresultaten katapulteerde het aandeel voor het eerst sinds mei vorig jaar terug boven de introductiekoers. Het dient gezegd dat de doorbraak van de mobiele advertenties zowel wat de timing als de impact op het resultaat betreft vriend en vijand heeft verrast. Analisten extrapoleren de groeivoeten van het voorbije kwartaal verschillende jaren in de toekomst, met extreme koersdoelen tot gevolg. Dit is een zorgwekkende evolutie, maar het heeft ook geen zin om op korte termijn tegen de trend in te gaan. We sluiten ondanks de torenhoge waardering (54 keer de consensuswinst van dit boekjaar) daarom een verdere koersstijging op korte termijn niet uit. Het advies luidt 'afwachten' (rating 3C).Houden / afwachten