Na een moeilijke periode, na de beursintroductie, heeft de meest succesvolle sociaalnetwerksite Facebook de magische formule gevonden om geld te verdienen aan de uitgebreide gebruikersbasis. Dat werd in het laatste kwartaal van 2014 nogmaals bevestigd met omzet- en winstcijfers die boven de verwachtingen lagen. De enorme groei van de markt van mobiele advertenties is daar niet vreemd aan. Maar alles start met een aanhoudende groei van de gebruikersbasis. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter slaagt Facebook daar wel in. Het aantal maandelijkse gebruikers klom eind 2014 naar 1,39 miljard en dat is 13% meer dan een jaar eerder. Daarvan gebruiken e...

Na een moeilijke periode, na de beursintroductie, heeft de meest succesvolle sociaalnetwerksite Facebook de magische formule gevonden om geld te verdienen aan de uitgebreide gebruikersbasis. Dat werd in het laatste kwartaal van 2014 nogmaals bevestigd met omzet- en winstcijfers die boven de verwachtingen lagen. De enorme groei van de markt van mobiele advertenties is daar niet vreemd aan. Maar alles start met een aanhoudende groei van de gebruikersbasis. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter slaagt Facebook daar wel in. Het aantal maandelijkse gebruikers klom eind 2014 naar 1,39 miljard en dat is 13% meer dan een jaar eerder. Daarvan gebruiken er 890 miljoen de sociaalnetwerksite dagelijks, een vooruitgang met 18%. Bij die dagelijkse gebruikers zijn er 745 miljoen die dit via een mobiel toestel doen en dat zijn er 34% meer dan in dezelfde periode 12 maanden eerder. Facebook zag zijn groepsomzet aandikken met bijna de helft, tot 3,85 miljard USD. Het waren vooral de mobiele advertenties die de kar trokken, met een ruime verdubbeling naar 2,5 miljard USD. De totale inkomsten uit advertenties (vast en mobiel samen) steeg met 53%, tot 3,6 miljard USD. Het winstcijfer lag met 701 miljoen USD 34% hoger dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal was 69% van Facebooks advertentie-inkomsten afkomstig van smartphones en tablets. Dit is 3% meer dan een kwartaal eerder en zelfs 16% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2013. Het aandeel van Facebook op de mobiele advertentiemarkt is gegroeid van 16,6% in 2013 naar 18,4% vorig jaar. Dat hogere marktaandeel kwam er vooral ten koste van Google, dat nog steeds 40,5% van de onlineadvertentiemarkt in handen heeft. Een jaar eerder was dit nog 46,6%. Net zoals in de telecomsector deed ook bij sociaalnetwerkbedrijven het begrip 'gemiddelde omzet per gebruiker' of ARPU zijn intrede. Die ARPU steeg bij Facebook naar 2,81 USD, tegenover 2,14 USD een jaar eerder. Door overnames en eigen ontwikkelde applicaties is het bedrijf uitgegroeid tot een volledig communicatie- en interactieplatform voor zowel tekst, foto's als berichten. De foto-applicatie Instagram blijft groeien en de voor 19 miljard USD overgenomen berichtendienst WhatsApp telde in januari al 700 miljoen gebruikers. Facebook verwacht dat WhatsApp vanaf een gebruikersbasis van 1 miljard winstgevend zal worden. De kans is groot dat dit niveau al dit jaar wordt bereikt. Facebook heeft ook nog veel groeipotentieel in de groeilanden, waar de ARPU ver onder het groepsgemiddelde ligt. Facebook beschikt over een massa gegevens van de bijna 1,4 miljard gebruikers, die een schat van informatie bevatten voor potentiële adverteerders. De groepsomzet in het volledige boekjaar 2014 steeg met 58% op jaarbasis, tot bijna 12,5 miljard USD. Facebook beschikt over ongeveer 11 miljard USD aan liquiditeiten en heeft dus diepe zakken om nieuwe overnames te doen en verder te investeren. ConclusieOndanks bevredigende kwartaalresultaten kon het aandeel niet uit de vrij nauwe prijsvork ontsnappen waarin het zich al sinds vorige zomer bevindt. Tegen 40 keer de verwachte winst en 12 keer de omzet houdt de waardering al met een erg gunstig groeiscenario rekening. Wie nog geen winst genomen heeft, raden we aan om dit alsnog te doen.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C