De beurswaarde van Facebook is toegenomen tot 325 miljard USD. Facebook legt daarmee een hoger beursgewicht in de schaal dan oliereus Exxon Mobil en is ook bijna even groot als Apple. Facebook is intussen veel meer dan de sociaalnetwerksite waarmee het ooit begon. Met nevenproducten als Instagram, Messenger en WhatsApp kan het bedrijf zich op een grote schare fans verheugen. Daarbij is het allemaal te doen om de advertentie-inkomsten. Facebook kan heel gericht advertenties op de gebruikers loslaten omdat het nu eenmaal veel van die gebruikers weet. Adverteerders zijn verzot op gerichte reclame en zijn daarom ...

De beurswaarde van Facebook is toegenomen tot 325 miljard USD. Facebook legt daarmee een hoger beursgewicht in de schaal dan oliereus Exxon Mobil en is ook bijna even groot als Apple. Facebook is intussen veel meer dan de sociaalnetwerksite waarmee het ooit begon. Met nevenproducten als Instagram, Messenger en WhatsApp kan het bedrijf zich op een grote schare fans verheugen. Daarbij is het allemaal te doen om de advertentie-inkomsten. Facebook kan heel gericht advertenties op de gebruikers loslaten omdat het nu eenmaal veel van die gebruikers weet. Adverteerders zijn verzot op gerichte reclame en zijn daarom bereid meer te betalen voor advertenties via het Facebook-universum. In het laatste kwartaal van 2015 presteerde Facebook voor het tweede kwartaal op rij boven de verwachtingen. De omzet klom op jaarbasis met 52%, tot 5,84 miljard USD, bijna een half miljard dollar boven de consensusprognose. Exclusief valutaverschillen bedroeg de toename zelfs 60%. De advertentie-inkomsten stegen met 57% en staan in voor meer dan 95% van de groepsomzet. De kwartaalwinst kon op jaarbasis ruim verdubbelen, tot 1,56 miljard USD. Vanzelfsprekend was 2015 een nieuw recordjaar voor de groep met een omzetcijfer van 17,9 miljard USD (+53% exclusief valutaverschillen) en een winst van 2,28 USD per aandeel (+29%).Facebook scoorde ook beter dan verwacht op alle klassieke maatstaven waarop de groep traditioneel wordt beoordeeld. De eerste is het aantal maandelijks actieve gebruikers, dat tegenover dezelfde periode een jaar eerder met 14% is toegenomen, tot 1,59 miljard. Ruim een vijfde van de totale wereldbevolking beschikt dus over een Facebook-account, hoewel dat cijfer ongetwijfeld ook veel dubbeltellingen en valse profielen bevat. De sociaalnetwerksite kent ook 1 miljard dagelijkse gebruikers en dat zijn er 17% meer dan een jaar eerder. De prijs per advertentie steeg op jaarbasis met 21%. Facebook slaagde er in het vierde kwartaal in om omgerekend per gebruiker 3,73 USD te verdienen. De omzet uit onlineadvertenties steeg met 81%, tot 4,51 miljard USD. Intussen is 80% van de inkomsten afkomstig uit mobiele advertenties. Een jaar geleden was dat nog 69% en drie jaar geleden zelfs maar 23%. De gebruikers hebben dus massaal de overstap gemaakt van vast naar mobiel. Intussen raadpleegt meer dan 90% van de gebruikers hun profiel via een mobiel toestel. Google is momenteel nog marktleider op de mobiele advertentiemarkt met een aandeel van 33%. Facebook groeit wel sneller en zit aan 17%. Facebook sloot het boekjaar af met een cashpositie van 18,4 miljard USD, 65% meer dan een jaar eerder. 2015 was zonder meer een grand-crujaar. ConclusieFacebook is uitgegroeid tot één groot onlineadvertentieplatform met verschillende onderdelen. De groei is indrukwekkend maar dat geldt ook voor de waardering van meer dan 35 keer de verwachte winst voor het lopende boekjaar en 13 keer de verwachte omzet. Het is zelden een goed idee om na zo'n grote koerssprong in te stappen. Eerder eene kans om de omvangrijke winst te verzilveren.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C