Sinds de beursintroductie van Facebook, intussen vierenhalf jaar geleden, is de koers van het aandeel ruim verdrievoudigd, nadat het aandeel eerst een moeilijke start had genomen. In het tweede kwartaal gebruikten wereldwijd 1,71 miljard mensen het sociale netwerk minstens één keer per maand. Dat is 15 procent meer dan een jaar geleden. Er zijn 1,13 miljard gebruikers die geen dag zonder Facebook kunnen - een vooruitgang met 17 procent op jaarbasis. Maar Facebook is meer dan de statusupdates van het sociale netwerk en de berichtendienst Messenger. Ook WhatsApp en Instagram hebben intussen respectievelijk 1 miljard en 500 miljoen actieve gebruike...

Sinds de beursintroductie van Facebook, intussen vierenhalf jaar geleden, is de koers van het aandeel ruim verdrievoudigd, nadat het aandeel eerst een moeilijke start had genomen. In het tweede kwartaal gebruikten wereldwijd 1,71 miljard mensen het sociale netwerk minstens één keer per maand. Dat is 15 procent meer dan een jaar geleden. Er zijn 1,13 miljard gebruikers die geen dag zonder Facebook kunnen - een vooruitgang met 17 procent op jaarbasis. Maar Facebook is meer dan de statusupdates van het sociale netwerk en de berichtendienst Messenger. Ook WhatsApp en Instagram hebben intussen respectievelijk 1 miljard en 500 miljoen actieve gebruikers. Het is voor Facebook zaak geld te verdienen met die uitgebreide gebruikersbasis. Dat lukt wonderwel. In het tweede kwartaal boekte de groep een aangepaste winst van 2,8 miljard dollar op een omzet van 6,44 miljard dollar (+59% op jaarbasis). Over de eerste jaarhelft haalde het een operationele kasstroom van 6,18 miljard dollar, tegenover 3,58 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.Toch blijven beleggers en analisten nog wat terughoudend. De omzet van het internetbedrijf groeide vorig boekjaar met 53 procent. Voor 2016 gaan de analisten opnieuw gemiddeld uit van een cijfer in de buurt van 50 procent. Het spreekt voor zich dat Facebook die groei niet kan volhouden. Het grootste deel van de omzet komt uit advertentie-inkomsten. Die hangen onder meer af van het aantal gebruikers, het aantal advertenties en de prijs van die advertenties. CEO Mark Zuckerberg waarschuwde dat er een limiet zit op het aantal advertenties dat Facebook de gebruikers in hun maag kan splitsen. Dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn, want naarmate de advertenties doelgerichter worden, kan Facebook hogere tarieven aanrekenen. De concurrentie op de onlineadvertentiemarkt is erg groot. Naast onder meer Alphabet (Google) profileert ook Snapchat zich de jongste kwartalen als een te duchten tegenstander, die vooral bij de jongeren erg snel groeit. Facebook wil de komende jaren meer inzetten op video's en het lanceerde eerder deze maand met Marketplace een nieuwe dienst waarmee gebruikers goederen kunnen kopen en verkopen. Marketplace is in een eerste fase enkel toegankelijk voor particuliere gebruikers. Het is de bedoeling dat er later ook bedrijven worden toegelaten en dat Facebook advertenties verkoopt op Marketplace. Facebook is schuldenvrij en had aan het einde van het tweede kwartaal 13,3 miljard dollar aan liquiditeiten op de balans staan. Dat komt overeen met meer dan 8 dollar per aandeel. ConclusieDe spectaculaire groei van Facebook blijft een verademing tegenover die van veel andere technologiebedrijven. Het is intussen ook duidelijk dat Facebook een blijver is, die zich opwerpt als een belangrijke speler op de onlineadvertentiemarkt. Tegen respectievelijk 32 en 25 keer de verwachte winst van dit en volgend jaar is Facebook niet goedkoop, al valt de waardering nog mee, gezien de groei van het bedrijf.Advies: houden/afwachtenRisico: hoogRating: 2CKoers: 128,47 dollarMunt: dollarMarkt: NasdaqISIN-code: US30303M1027Beurskapitalisatie: 368,9 miljard dollarK/w 2015: 62Verwachte k/w 2016: 32Koersverschil 12 maanden: + 38%Koersverschil sinds jaarbegin: + 23%Dividendrendement: -