De kwartaalcijfers van Tesla bevatten weinig verrassingen, maar de meningen over de toekomst van het bedrijf blijven verdeeld. De twee kernthema's die het sentiment over het aandeel bepalen, zijn de winstgevendheid van de Model 3 en de kapitaalvereisten van het bedrijf op korte termijn. Over beide zaken werden de analisten en de investeerders niet veel wijzer, want CEO Elon Musk weigerde daarover meer duidelijkheid te verschaffen. De producent van elektrische voertuigen en opslagsystemen voor energie realiseerde tussen januari en maart een omzet van 3,41 miljard dollar, iets boven de consensusprognose van 3,32 miljard dollar. Het overgrote deel daarvan (2,74 miljard) kwam van de verkoop en de leasing van elektrische voertuigen. Energy Generation & S...

De kwartaalcijfers van Tesla bevatten weinig verrassingen, maar de meningen over de toekomst van het bedrijf blijven verdeeld. De twee kernthema's die het sentiment over het aandeel bepalen, zijn de winstgevendheid van de Model 3 en de kapitaalvereisten van het bedrijf op korte termijn. Over beide zaken werden de analisten en de investeerders niet veel wijzer, want CEO Elon Musk weigerde daarover meer duidelijkheid te verschaffen. De producent van elektrische voertuigen en opslagsystemen voor energie realiseerde tussen januari en maart een omzet van 3,41 miljard dollar, iets boven de consensusprognose van 3,32 miljard dollar. Het overgrote deel daarvan (2,74 miljard) kwam van de verkoop en de leasing van elektrische voertuigen. Energy Generation & Storage (energieopslag) en diensten stonden in voor respectievelijk 410 en 263 miljoen dollar. Tesla leverde in het eerste kwartaal 29.997 wagens, waarvan 21.815 van de Model S en de Model X, en slechts 8182 van de Model 3. Precies twee jaar geleden stelde Musk bij de presentatie van de Model 3 voor 2017 een productievolume van 100.000 stuks voorop. In 2018 zou dat aantal oplopen naar 500.000. Het is al langer duidelijk dat Tesla dat cijfer zelfs bij benadering niet kan halen. Tesla maakt zich sterk dat het de grens van 5000 wagens per week begin juli zou bereiken. Dan zou ook een winstmarge van 25 procent mogelijk moeten worden, het niveau dat de Model S en de Model X halen. Maar de productie van de Model 3 is arbeidsintensiever dan gedacht. Ook de oplopende grondstoffenkosten (energie) en de evolutie van de dollar jagen de kosten naar omhoog. De brutomarge op groepsniveau lag in het eerste kwartaal met 13,8 procent onder de consensusverwachting van 14,3 procent. Tesla boekte een operationeel verlies van 454 miljoen dollar, tegenover de verwachte 440 miljoen dollar. Met de Model S en de Model X had Tesla jarenlang het hogere marktsegment voor elektrische voertuigen nagenoeg voor zich alleen. Maar de andere constructeurs zitten niet stil. Vooral vanaf 2019 zit er een vloedgolf van nieuwe elektrische voertuigen aan te komen. Aan ambitieuze plannen is er bij Tesla zoals gewoonlijk geen gebrek. De Model Y, de Roadster en de Semi waren al aangekondigd, maar op dit moment beschikt de groep maar over één assemblagefabriek in Californië. Zowel de middelen als de capaciteit ontbreekt om de output op korte termijn te verhogen. Intussen blijft de financiële toestand van Tesla vrij zorgwekkend. De groep verbrandde in het eerste kwartaal 1,1 miljard dollar aan liquiditeiten en ze had eind maart nog 2,67 miljard dollar in kas. Daar stond eind vorig jaar een schuld van 9,4 miljard dollar tegenover. Tesla kan nog een kredietlijn van 1,8 miljard dollar aanspreken, maar het is glashelder dat er nog veel geld nodig is om alle plannen te realiseren. Volgens Musk is dat in 2018 nog niet het geval en zal in de tweede jaarhelft zelfs winst worden geboekt. Dat is met enkele financiële kunstgrepen best mogelijk, maar Tesla is nog lang niet duurzaam winstgevend. Goldman Sachs rekende voor dat de groep 10 miljard dollar nodig heeft tussen nu en 2020.Of Tesla op korte termijn al dan niet geld zal moeten ophalen, is in feite niet relevant. Tijdelijke maatregelen kunnen in de tweede jaarhelft soelaas brengen, maar in 2019 is er geen ontkomen meer aan. Het is erg twijfelachtig of de Model 3 dan al voldoende kasstromen zal genereren om winstgevend te blijven. We hanteren al enige tijd een verkoopadvies en handhaven dat tot nader order. Advies: verkopenRisico: gemiddeldRating: 3BKoers: 288,5 dollarMarkt: New York Stock ExchangeTicker: TSLA USISIN-code: US88160R1014Beurskapitalisatie: 48,7 miljard dollarK/w 2017: -Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: -6%Koersverschil sinds jaarbegin: -8%Dividendrendement: -