Fountain

De forse verwatering van het aandeel is een harde noot om te kraken voor de particuliere aandeelhouders van Fountain.

Dramatischer dan 2013 kan een beursjaar niet verlopen voor de particuliere aandeelhouders van Fountain, de Waals-Brabantse onderneming die machines voor de distributie van warme dranken (koffie, thee, chocolade en soepen) commercialiseert. Het aandeel verloor vorig jaar zowat twee derde van zijn waarde, na een steeds verdere verslechtering van de resultaten en vooral de aankondiging van een zware kapitaalverhoging tot bijna 5 miljoen EUR (huidige beurskapitalisatie 5,9 miljoen EUR) tegen amper 2 EUR per aandeel (beursgang in 1999 aan 56 EUR per aandeel). Aanvankelijk was het de bedoeling die operatie voor 31 maart 2014 uit te voeren, maar dat zal niet meer lukken, omdat het prospectus nog niet is goedgekeurd door de toezichthouder (FSMA). Wellicht zullen bestaande aandeelhouders pas na de paasvakantie met hun voorkeurrechten drie nieuwe voor twee bestaande aandelen kunnen verwerven. Een erg forse verwatering dus. Er vindt ook een belangrijke verschuiving in het aandeelhouderschap plaats, waarbij de vennootschap Quaeroq de nieuwe referentieaandeelhouder is. Hij heeft zich ook garant gesteld voor het welslagen van de kapitaalverhoging.

Fountain is al even op de sukkel. De jaarcijfers 2013 zijn daarvan opnieuw een bevestiging. In 2012 was al sprake van een omzetdaling met 7% op vergelijkbare basis (zonder rekening te houden met overnames). In 2013 bedraagt het omzetverlies op vergelijkbare basis zelfs 11%. Met een enorme impact op de rendabiliteit. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) maakte een duik van bijna 68%, tot 1,9 miljoen EUR, wat betekende dat de rebitda-marge zakte van 16,5 naar 5,8%. Enkele jaren geleden lag die marge nog tussen 20 en 25%. De rebit (recurrente bedrijfswinst) dook zelfs in het rood: van 2,0 miljoen EUR naar -1,6 miljoen EUR. Het geconsolideerde nettoresultaat kleurt dieprood (van 0,1 naar -6,4 miljoen EUR). Van een dividend is geen sprake meer, en dat zal minstens tot 2016 zo blijven.

Er is een nieuw businessplan dat de stempel draagt van de nieuwe CEO, Paul Baeck. Hij ontwikkelde een groot strategisch plan (Kaffa 2018) voor de periode 2013-2018. Fountain krijgt een herpositionering en daarbij zal onder meer worden geïnvesteerd in nieuwe commerciële medewerkers. Het blijkt dat vooral de kmo’s erg veel last hebben van de moeilijke economische omgeving en afhaken. De klantenportefeuille moet dus verbreden en Fountain gaat zich dan ook meer en meer richten op bedrijven met meer dan 50 werknemers, die lange tijd niet tot de kerndoelgroep hebben behoord. Verder moet de dienstverlening worden uitgebreid. Dat houdt onder meer ook de ontwikkeling van televerkoop en een webwinkel in, zodat klanten binnen de 24 uur worden beleverd.

Conclusie

De forse verwatering is toch wel een harde noot om te kraken voor de particuliere aandeelhouders van Fountain. Het is duidelijk dat de kandidaat-koper geduld zal moeten opbrengen voor de terugkeer van de rendabiliteit en nog enkele jaren van een dividend verstoken zal blijven. En over stalen zenuwen moet beschikken. Een belegging in Fountain houdt tot nader order een beduidend hoger risico dan gemiddeld in.

Advies: speculatief koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Partner Content