Langzaam maar zeker klaart de hemel weer uit boven de Waals-Brabantse onderneming uit Braine-L'Alleud, die machines voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, maar verder thee, chocolade en soepen) commercialiseert. Na vrij desastreuze jaren 2013 en 2014 zijn vooral de kosten weer veel beter onder controle in de eerste helft van 2015. In het eerste semester 2015 was sprake van een omzetdaling met 1,7%, tot 15,8 miljoen EUR; in het eerste halfjaar 2014 verloor Fountain 4,9% zakencijfer en voor het volledige boekjaar 2014 was sprake van een cijfer van -4,1%, tot 31,1 miljoen EUR. Een veel grotere mate van verbetering zien we in de evolu...

Langzaam maar zeker klaart de hemel weer uit boven de Waals-Brabantse onderneming uit Braine-L'Alleud, die machines voor de distributie van warme dranken (vooral koffie, maar verder thee, chocolade en soepen) commercialiseert. Na vrij desastreuze jaren 2013 en 2014 zijn vooral de kosten weer veel beter onder controle in de eerste helft van 2015. In het eerste semester 2015 was sprake van een omzetdaling met 1,7%, tot 15,8 miljoen EUR; in het eerste halfjaar 2014 verloor Fountain 4,9% zakencijfer en voor het volledige boekjaar 2014 was sprake van een cijfer van -4,1%, tot 31,1 miljoen EUR. Een veel grotere mate van verbetering zien we in de evolutie van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) in de eerste jaarhelft. Tegenover nog 0,46 miljoen EUR rebitda in de eerste zes maanden van vorig jaar staat nu een cijfer van 1,52 miljoen EUR of +233%. De rebitda-marge herstelde van 2,8% voor de eerste jaarhelft 2014 over 4,2% voor het boekjaar 2014 tot 9,6% voor het eerste semester 2015. Daarover moeten we nog niet euforisch doen, want in de betere jaren haalde Fountain nog rebitda-marges van 20% en meer. Bovendien blijft het nettoresultaat met rode inkt geschreven. Weliswaar geen enorm verlies meer van -13,7 miljoen EUR, inclusief afschrijvingen op goodwill, maar een geconsolideerd nettoresultaat van -0,42 miljoen EUR. De drastische ingrepen door de raad van bestuur in september vorig jaar beginnen dus vruchten af te werpen. Toen werd topman Paul Baeck, die nog maar in 2012 was aangesteld als CEO, ontslagen. Zijn strategisch plan, Kaffa 2018, om van Fountain weer een levensvatbaar, gezond bedrijf te maken, bleek de doelstellingen absoluut niet te halen. Als onderdeel van dat strategische plan had Fountain in het eerste halfjaar van 2014 nog een stevige kapitaalverhoging doorgevoerd, waarbij voor twee bestaande aandelen op drie nieuwe aandelen kon worden ingetekend tegen amper... 2 EUR per aandeel (beursgang in 1999 tegen 56 EUR per aandeel!). Een kapitaalverhoging, die het aantal aandelen van afgerond 1,7 naar 4,2 miljoen deed toenemen, was onvermijdelijk geworden.Toen begin augustus 2014 bleek uit transparantieverklaringen dat niemand minder dan Marc Coucke meer dan 7% van de aandelen in bezit had, ontstond zowaar even een 'koopgolf' in het aandeel. De dieprode cijfers voor het eerste semester vorig jaar zetten de aandeelhouders weer met beide voeten op de grond. Fountain verliest vele, kleine klanten, die ook weinig rendabel zijn. De Waals-Brabantse onderneming probeert die te vervangen door grotere klanten (vanaf 50 werknemers) en heeft daarvoor de jongste jaren nieuwe, commerciële medewerkers aangetrokken. Die zijn er in de eerste zes maanden nog niet in geslaagd het verlies aan kleine klanten op te vangen. Die neerwaartse tendens in de omzet zou de rest van dit en volgend jaar geleidelijk aan moeten omkeren. In afwachting van het vinden van een nieuwe CEO neemt Eugeen Beckers de rol van topman waar. ConclusieEr is sprake van herstel, maar nog niet van een degelijke rendabiliteit. Als die terugkeert, is het aandeel vandaag erg goedkoop. De kansen op herstel zijn toegenomen, maar voorlopig blijft het risico van dit aandeel bovengemiddeld. Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1C