Gesmaakte eerste jaarhelft voor Lotus Bakeries

Lotus roept lot 'Crunchy Speculoospasta' terug wegens mogelijke metaaldeeltjes
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Na het overgangsjaar 2017 en het normale jaar 2018 – voor Lotus Bakeries betekent dat een omzetgroei van 5 à 10 procent – lijkt een prima jaar in de maak te zijn.

In de eerste helft van 2019 nam de omzet van Lotus Bakeries toe met 30,6 miljoen euro (+11,5%) tot 298,1 miljoen euro. Er is een positief wisselkoerseffect van 2,2 miljoen euro door de sterkere dollar. Nog belangrijker is de omzetklim van 10,6 miljoen euro door de overname van het Britse Kiddylicious, een innovatief bedrijf dat voedzame tussendoortjes voor baby’s, peuters en kleuters op de markt brengt. De vergelijkbare omzetgroei tegen constante wisselkoersen bedroeg in de eerste helft van vorig jaar 5 procent. De eerste helft van 2019 levert 6,7 procent organische groei op.

De eerste groeimotor blijft de verdere mondialisering van Lotus Biscoff: zowel het speculaaskoekje als de speculaaspasta. Ook Lotus Ice Cream begint bij te dragen tot de omzetontwikkeling. De tweede groeipijler is de verdere internationale ontplooiing van de gezonde snacks (Bear, Nakd en Trek), geholpen door de overname van Kiddylicious. De derde pijler zijn de lokale specialiteiten. Die groeien de jongste jaren veel minder makkelijk.

De Verenigde Staten worden almaar belangrijker voor de groei van Lotus Bakeries. Om de aanhoudende groei van Lotus Biscoff te ondersteunen werd beslist daar de eerste speculaasfabriek buiten België te bouwen. De fabriek is begin augustus geopend. Lotus Bakeries begint voorzichtig met twee lijnen (productiecapaciteit 6 à 7 miljoen kilogram) met twee ploegen, om eind dit jaar uit te breiden naar drie ploegen. Die lijnen zullen meteen vol zitten en zijn onvoldoende om de volledige Amerikaanse markt te dekken. Er is ruimte om op termijn naar acht à tien lijnen te gaan. Begin juni is ook de fabriek voor Bear in Zuid-Afrika opgestart. De huidige verkoop ligt rond 2 miljoen kilogram, maar op termijn kan de fabriek richting 10 à 12 miljoen kilogram evolueren.

De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) steeg in lijn met de omzet met 11 procent (2,2% in de eerste helft van 2018) tot 60,9 miljoen euro. Dat levert een rebitda-marge van 20,4 procent op, tegenover 19,8 procent voor 2018 en 19,9 procent voor 2017. De recurrente bedrijfswinst (rebit) klom met 7,1 procent tot 51,2 miljoen euro. Door hogere niet-recurrente kosten en ondanks lagere belastingen steeg de nettowinst met 5,9 procent (van 34,2 naar 36,2 miljoen euro), of van 41,92 naar 44,42 euro per aandeel (+6%). Om de omzet in Italië op te krikken (nu 2 miljoen euro) wordt de joint venture Lotus Bakeries Italy met distributiepartner Lona opgezet.

Lotus Bakeries verraste met de oprichting van het incubatorfonds FF 2032 – dat jaar bestaat Lotus Bakeries honderd jaar – dat moet investeren in beloftevolle merken en groeibedrijven met vernieuwende producten, technologieën en marktbenaderingen in voeding. Voor dat fonds heeft Lotus Bakeries de komende jaren 30 miljoen euro veil. De eerste participatie is een belang van 20 procent in het Britse Peter’s Yard, een producent van gezonde, smaakvolle crackers met een jaaromzet van 3 miljoen pond. Het is een alternatief voor Lotus Bakeries om extern te groeien, nu het steeds moeilijker is nog aantrekkelijke, klassieke overnamedoelwitten tegen een redelijke prijs te vinden. Ook de grote jongens uit de sector zijn in die vijver komen vissen.


Conclusie

De groei bij Lotus Bakeries houdt aan. De waardering lijkt pittig tegen 28 keer de verwachte winst voor 2019, maar er worden nu eenmaal forse prijzen betaald voor producenten van gezonde tussendoortjes. Dat relativeert de hoge waardering aanzienlijk. We onderzoeken om de positie in de voorbeeldportefeuille nog te verhogen.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Koers: 2670 euro

Ticker: LOTB BB

ISIN-code: BE0003604155

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,19 miljard euro

K/w 2018: 31

Verwachte k/w 2019: 29

Koersverschil 12 maanden: +8%

Koersverschil sinds jaarbegin: +24%

Dividendrendement: 1,1%

Partner Content