De overname van sectorgenoot SABMiller heeft van AB InBev meer dan ooit de wereldleider in de biersector gemaakt. Europese rivalen zoals Heinekenen Carlsbergwerden nogmaals achteruitgezet. Vorig jaar boekte AB InBev een omzet van 56,4 miljard dollar (50 miljard euro). Ter vergelijking: in 2010 bedroeg de jaaromzet nog 36,3 miljard euro. Aan verscheidenheid van bieren in de groep is er dan ook geen gebrek. Daaronder zijn internationale merken zoals Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck's, Leffe en Hoegaarden, naast lokale kampioenen zoals Bud Light, Skol, Brahma, Sibirskaya Korona, Chernigivske, Cass en uiteraard bij ons Jupiler.
...

De overname van sectorgenoot SABMiller heeft van AB InBev meer dan ooit de wereldleider in de biersector gemaakt. Europese rivalen zoals Heinekenen Carlsbergwerden nogmaals achteruitgezet. Vorig jaar boekte AB InBev een omzet van 56,4 miljard dollar (50 miljard euro). Ter vergelijking: in 2010 bedroeg de jaaromzet nog 36,3 miljard euro. Aan verscheidenheid van bieren in de groep is er dan ook geen gebrek. Daaronder zijn internationale merken zoals Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck's, Leffe en Hoegaarden, naast lokale kampioenen zoals Bud Light, Skol, Brahma, Sibirskaya Korona, Chernigivske, Cass en uiteraard bij ons Jupiler.1. Wat bracht de eerste jaarhelft?Het koersherstel waarop wij al vanaf begin dit jaar hadden gerekend, is er nog niet. Toch heeft AB InBev met de jaarcijfers van 2017 het mindere jaar 2016 uitgewist. Dat jaar liepen CEO Carlos Brito en de andere topmanagers een aantal bonussen mis. De kostenkampioen wist vorig jaar weer schuim op de pint te toveren door de voor de sector al uitzonderlijke winstmarges verder op te krikken. Na de daling van de ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) van 38,5 procent in 2015 naar 36,7 procent in 2016, was er voor 2017 een fraai herstel tot 39,1 procent. Dat was een nieuw piekcijfer, met vooral dank aan het ijzersterke vierde kwartaal, met een uitmuntende ebitda-marge van 42,4 procent. De koers leek vertrokken, maar viel toch weer terug. De cijfers over het eerste kwartaal konden de aarzelende beleggers niet van gedacht doen veranderen. De analisten bleken weer te pessimistisch, al was de volumekrimp met -0,2 procent wel een tegenvaller, vooral door de -4,2 procent in Noord-Amerika. De organische omzetgroei met 4,7 procent (zonder rekening te houden met acquisities en desinvesteringen) voldeed toch aan de verwachtingen (analistenconsensus +4,6%). Ook de organische klim van de ebitda met 6,6 procent (+4,7% verwacht) tot een ebitda-marge van 38,2 procent (37,2% in het eerste kwartaal van 2017) kon ons bekoren.2. Wat zijn de verwachtingen?We verwachten voor de resterende kwartalen van 2018 nog betere cijfers dan in de eerste drie maanden. Het tweede kwartaal moet worden ondersteund door extra consumptie door de Wereldbeker Voetbal in Rusland, met nog wat doorwerking in het derde kwartaal, als een betere zomer in de Verenigde Staten het zwakke derde kwartaal van vorig jaar kan uitwissen. Een evenaring van het uitstekende laatste kwartaal van vorig jaar zou al mooi zijn. Bijkomende kostenbesparingen en synergie-effecten door de acquisitie van SABMiller moeten helpen de ebitda-marge naar een nieuw record te stuwen.We zijn ervan overtuigd dat de magische grens van 40 procent ebitda-marge wordt gesloopt (analistenconsensus 41,4%). We verwachten ook dat de volumes zullen groeien. Dat alles moet volgens de gemiddelde analistenverwachting toelaten een winst per aandeel van 4,19 euro te halen. De omzet zou lichtjes moeten stijgen tot 57,15 miljard dollar op basis van de analistenconsensus. We mikken toch op wat meer groei.3. Waarom favoriet?Al sinds begin 2018 rekenen op de comeback van achterblijver AB InBev. De sector van de duurzame consumptiegoederen is momenteel compleet out, maar dat kan snel veranderen. De voorbije twee jaar presteerde het aandeel bijna 40 procent minder dan de Bel-20-index en 30 procent minder dan de Stoxx600 Food & Beverages-index, terwijl het het over het afgelopen decennium ruim 200 procent beter heeft gedaan dan de Bel-20 en ook bijna 150 procent beter dan de sectorindex van voeding en drank. De markt is duidelijk te pessimistisch over de hoop op een veel betere tweede jaarhelft. Er is absoluut ruimte voor een inhaalbeweging van de biergigant. Vergeet niet dat het dividendrendement ook aantrekkelijk is geworden.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers: 82,32 euroTicker: ABI BBISIN-code: BE0974293251Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 166,2 miljard euroK/w 2017: 24Verwachte k/w 2018: 20Koersverschil 12 maanden: -18%Koersverschil sinds jaarbegin: -11%Dividendrendement: 4,4%