Verschillende elementen remmen dit jaar de winstgroei van Umicore, maar de fundamenten blijven intact. Het management houdt vast aan de prognose tegen 2020 een recurrente bedrijfswinst van 675 à 725 miljoen euro te boeken, of 35 tot 45 procent meer dan in 2018. "Onze investeringen de voorbije jaren waren de juiste. De marges nemen toe en in al onze activiteiten verdienen we minstens de kostprijs van ons kapitaal terug", zei CEO Marc Grynberg bij de voorstelling van de jaarcijfers. Een recurrente bedrijfswinst van 700 miljoen euro in 2020 impliceert bij de huidige koers een koers-winstverhouding van 19 en een ondernemingswaarde van 10 keer de bedrijfscashflow. Dat is een faire tot aantrekkelijke waardering voor een bedrijf dat nog maar aan het begin staat van het batterijproject dat het aandeel de v...

Verschillende elementen remmen dit jaar de winstgroei van Umicore, maar de fundamenten blijven intact. Het management houdt vast aan de prognose tegen 2020 een recurrente bedrijfswinst van 675 à 725 miljoen euro te boeken, of 35 tot 45 procent meer dan in 2018. "Onze investeringen de voorbije jaren waren de juiste. De marges nemen toe en in al onze activiteiten verdienen we minstens de kostprijs van ons kapitaal terug", zei CEO Marc Grynberg bij de voorstelling van de jaarcijfers. Een recurrente bedrijfswinst van 700 miljoen euro in 2020 impliceert bij de huidige koers een koers-winstverhouding van 19 en een ondernemingswaarde van 10 keer de bedrijfscashflow. Dat is een faire tot aantrekkelijke waardering voor een bedrijf dat nog maar aan het begin staat van het batterijproject dat het aandeel de voorbije jaren vleugels gaf. De resultaten van 2018 tonen aan dat Umicore de voorbije jaren de juiste keuzes heeft gemaakt. De omzet steeg met 17 procent, de recurrente bedrijfswinst met 29 procent en de nettowinst per aandeel met 12 procent. In 2019 zal de aandeelhouder vrede moeten nemen met een groeivertraging door de zwakke vraag in de autosector en de elektronica, en door hogere afschrijvings- en opstartkosten van de nieuwe investeringen. Ook de fel gedaalde kobaltprijzen wegen op het resultaat. Pas in april geeft het bedrijf gedetailleerde vooruitzichten voor dit jaar. Maar de groeivertraging is een tijdelijk fenomeen, want de elektrificatie van het transport geeft het bedrijf gemakkelijk nog tien jaar opwaarts potentieel.De motor achter de sterke resultaten van 2018 is de snel stijgende winstbijdrage van de batterijmaterialen, vooral voor auto's en voor ook voor consumentenelektronica. Een stijgende omzet, onder meer dankzij de nieuwe capaciteit in China en Korea, gecombineerd met stijgende marges stuwde de recurrente bedrijfswinst liefst 82 procent hoger. In de tweede helft van het jaar komt er nog capaciteit bij in China, en in 2021 wordt een nieuwe batterijmaterialenfabriek in Polen operationeel. Deze divisie is nu al goed voor bijna de helft van de bedrijfswinst, en dat aandeel zal alleen maar stijgen.Umicore is daarvoor niet alleen afhankelijk van de doorbraak van de elektrische auto, want het levert ook materialen voor andere aandrijftechnologieën, zoals de brandstofcel. Almaar meer autobouwers appreciëren ook de gesloten kringloop die Umicore kan aanbieden, omdat het de gebruikte batterijmaterialen kan recycleren. Vooral op langere termijn, als er materialenschaarste dreigt en steeds meer autobatterijen op het einde van hun levensduur komen, wordt dat een zeer sterke troef. De recyclage-divisie blijft intussen haar steentje bijdragen. In de tweede jaarhelft steeg de omzet met 6 procent en de recurrente bedrijfswinst met 12 procent. Voor 2019 verwacht Umicore dezelfde volumes te verwerken, omdat er in dit eerste kwartaal grote onderhoudswerken in de fabriek in Hoboken gepland zijn. De divisie katalysatoren tot slot zag de omzet met 9 procent stijgen, vooral dankzij de overname van Haldor Topsoe. De recurrente bedrijfswinst steeg slechts met 2 procent, door een hoger aandeel van benzinekatalysatoren met een lagere marge.Ondanks het investeringsprogramma van 1,1 miljard euro blijft de balans stevig, met dank ook aan de kapitaalverhoging van vorig jaar. In 2018 liep het werkkapitaal wel fors op, maar dit jaar moet de vrije cashflow verbeteren. De schuldgraad blijft beperkt tot minder dan 1 keer de bedrijfscashflow. Het management signaleert dat geen extra kapitaalverhogingen nodig zijn.ConclusieDankzij de correctie noteert het aandeel tegen een waardering die vergelijkbaar is met 2017, kort voor het batterijverhaal de koers de hoogte injoeg. Dat groeiverhaal blijft op langere termijn intact. Koopwaardig. Advies: kopenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 34,1Ticker: UMI ISIN-code: BE0974320526Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 8,2 miljard euroK/w 2018: 26Verwachte k/w 2019: 22 Koersverschil 12 maanden: -27%Koersverschil sinds jaarbegin: -2%Dividendrendement: 2,1%