Tijdens de zomermaanden zakt de vraag naar olie in het noordelijk halfrond, met een seizoensgebonden dip in de vrachttarieven van de olietankers als gevolg. Dit jaar zijn er drie bijkomende elementen. In de eerste jaarhelft zijn veel nieuwe tankers opgeleverd, goed voor 70 procent van de verwachte extra capaciteit op jaarbasis. Het onderhoud in de raffinaderijen duurde ook langer dan gewoonlijk doordat ze zich voorbereiden op strengere milieunormen (IMO 2020). En de olieproducerende landen hebben hun productiebeperkingen verlengd tot in het eerste kwartaal van 2020. Bovendien verlaagde de jongste maanden de verwachte groei van de vraag naar olie voor 2019 van 1,4 miljoen vaten per dag extra naar 1,2 miljoen vaten.
...

Tijdens de zomermaanden zakt de vraag naar olie in het noordelijk halfrond, met een seizoensgebonden dip in de vrachttarieven van de olietankers als gevolg. Dit jaar zijn er drie bijkomende elementen. In de eerste jaarhelft zijn veel nieuwe tankers opgeleverd, goed voor 70 procent van de verwachte extra capaciteit op jaarbasis. Het onderhoud in de raffinaderijen duurde ook langer dan gewoonlijk doordat ze zich voorbereiden op strengere milieunormen (IMO 2020). En de olieproducerende landen hebben hun productiebeperkingen verlengd tot in het eerste kwartaal van 2020. Bovendien verlaagde de jongste maanden de verwachte groei van de vraag naar olie voor 2019 van 1,4 miljoen vaten per dag extra naar 1,2 miljoen vaten. De dagtarieven op de spotmarkt voor de VLCC's (Very Large Crude Carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) en de kleinere Suezmax-schepen zakten in het tweede kwartaal gemiddeld met 34 en 37 procent tegenover het eerste kwartaal, tot respectievelijk 23.218 dollar en 17.217 dollar. Over dezelfde periode vorig jaar lagen de dagtarieven nog lager: 16.751 dollar voor de VLCC's en 12.883 dollar voor de Suezmax-schepen. De cijfers voor de langetermijnbevrachtingstarieven, goed voor circa 20 procent van de vloot, vielen beter mee: 27.165 dollar per dag voor de VLCC's en zelfs 30.375 dollar per dag voor de Suezmax-schepen. De omzet daalde op kwartaalbasis van 232,6 miljoen dollar in het eerste kwartaal naar 169,3 miljoen (-27,2%). Na zes maanden is er tegenover dezelfde periode in 2018 nagenoeg een verdubbeling tot 401,9 miljoen dollar (202,7 miljoen in 2018). Behalve de hogere tarieven speelt uiteraard nog het effect van de overname van Gener8 vorig jaar. Terwijl er in het eerste kwartaal nog een nettowinst van 19,5 miljoen dollar was, boekte Euronav in het tweede kwartaal een nettoverlies van 38,6 miljoen. Na zes maanden daalt het nettoverlies van 51,6 miljoen dollar vorig jaar naar 19 miljoen. De nieuwe topman, Hugo De Stoop, was ontgoocheld over het voorlopige gebrek aan herstel van de dagtarieven in het derde kwartaal. Tot nog toe is 65 procent van de beschikbare capaciteit van de VLCC's verhuurd tegen gemiddeld 20.600 dollar en 58 procent van de Suezmax-capaciteit tegen 15.800 dollar. De vooruitzichten voor het vierde kwartaal en daarna ogen echter nog altijd positief. Door de noodzakelijke technische aanpassingen aan de schepen om tegemoet te komen aan de strengere brandstofnormen vanaf 1 januari 2020 (IMO 2020), zal tijdens het winterseizoen naar schatting 3 tot 5 procent van de wereldvloot niet beschikbaar zijn. Daarnaast blijft de toenemende export vanuit de Verenigde Staten het aantal te bevaren zeemijlen ondersteunen. Zeer welgekomen is het feit dat de nieuwbouwbestellingen nagenoeg tot stilstand zijn gekomen. Sinds begin januari is er slechts één nieuwe VLCC besteld en met twintig zit het cijfer van de jongste twaalf maanden op het laagste niveau in zes jaar. Het management verwacht dat die trend zal doortrekken door de toenemende onzekerheid rond nog veel strengere milieunormen (IMO 2050) in de toekomst.Intussen blijft Euronav opportunistisch de vloot verjongen. Het verkocht begin augustus de oudste VLCC, de VK Eddie, met een meerwaarde van 14,4 miljoen dollar. Daarnaast werden sinds het najaar 2018 voor een equivalent van 14 dollarcent per aandeel eigen aandelen ingekocht, boven op het minimale halfjaarlijkse brutodividend van 6 dollarcent per aandeel. We halveerden in mei onze positie tegen 8,5 euro. Na de terugval met afgerond 20 procent verhogen we opnieuw het advies naar koopwaardig (rating 1B). We zullen dan ook trachten onze positie opnieuw aan te vullen.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 6,88 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,51 miljard euroK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: -Koersverschil 12 maanden: -5%Koersverschil sinds jaarbegin: +10,5%Dividendrendement: 1,6%