In de tweede helft van 2018 boekte Tesla Motors een aangepaste nettowinst van ruim 450 miljoen dollar. Die onverwachte meevaller kon vooral worden toegeschreven aan lagere kapitaaluitgaven. Over het hele boekjaar was er wel nog een verlies van bijna 1 miljard dollar, of 5,72 dollar per aandeel. Dat was een vooruitgang tegenover het verlies van 2017, toen 11,83 dollar per aandeel. De gunstige trend zal begin 2019 niet doorzetten. Tesla trok zijn belofte om winst te boeken in het eerste kwartaal in. Vorig jaar kwam de productie van de Model 3 op gang, het middenklassenmodel waarmee Tesla een groot publiek wil bereiken. Vorig jaar werden van de Model 3 bijna 140.000 stuks verkocht, of meer dan de helft van de productie van de groep. Sinds begin dit jaar wordt de Model 3 ook in Europa en China g...

In de tweede helft van 2018 boekte Tesla Motors een aangepaste nettowinst van ruim 450 miljoen dollar. Die onverwachte meevaller kon vooral worden toegeschreven aan lagere kapitaaluitgaven. Over het hele boekjaar was er wel nog een verlies van bijna 1 miljard dollar, of 5,72 dollar per aandeel. Dat was een vooruitgang tegenover het verlies van 2017, toen 11,83 dollar per aandeel. De gunstige trend zal begin 2019 niet doorzetten. Tesla trok zijn belofte om winst te boeken in het eerste kwartaal in. Vorig jaar kwam de productie van de Model 3 op gang, het middenklassenmodel waarmee Tesla een groot publiek wil bereiken. Vorig jaar werden van de Model 3 bijna 140.000 stuks verkocht, of meer dan de helft van de productie van de groep. Sinds begin dit jaar wordt de Model 3 ook in Europa en China geleverd. Om de Chinese markt te bedienen en de handelssancties te omzeilen, bouwt Tesla een fabriek in Sjanghai, die in een eerste fase gemiddeld 3000 stuks per week moet bouwen. Die productie moet op termijn stijgen naar 10.000. In de fabriek in Californië wil Tesla tegen eind dit jaar elke week 7000 stuks van de Model 3 assembleren. Maar cijfers over het aantal nieuwe inschrijvingen laten zien dat de verkoop van de Model 3 dit jaar wat tegenvalt. Zowel de Chinese als de Europese autoverkoop vertraagt, en in de Verenigde Staten daalde de belastingkorting bij de aankoop van een Tesla begin dit jaar van 7500 naar 3750 dollar. In de tweede jaarhelft volgt een nieuwe halvering naar 1875 dollar, en vanaf 2020 valt de aankoopsubsidie helemaal weg. Elon Musk zaait verwarring over de prognoses voor 2019 door met verschillende cijfers te goochelen. Na de jaarresultaten stelde hij tussen 360.000 en 400.000 verkochte wagens voorop, of 45 à 65 procent meer dan in 2018. In een latere tweet had hij het opeens over 500.000. De winstmarge op de Model 3 ligt nog altijd onder de gewenste 25 procent. In het derde kwartaal bedroeg de brutomarge van de autoafdeling van Tesla nog 25,5 procent. In het vierde kwartaal, met een hoger aandeel van de Model 3, was dat nog 24,3 procent. In het eerste kwartaal heeft Tesla de prijs van de Model S en Model X verlaagd met 6 procent. Tegelijk werden eindelijk de goedkopere instapversies van de Model 3 gelanceerd. Dat is goed voor de verkoopvolumes, maar nadelig voor de marges. Aan de kostenzijde wil Tesla fors snoeien door wagens grotendeels via het internet te verkopen en een deel van de showrooms te sluiten. De productiekosten van de batterijen dalen minder snel dan verwacht. In maart werd de Model Y voorgesteld, een SUV-versie van de Model 3 die wordt gelanceerd in het segment van de Audi e-tron. De investeringen in de Model Y zijn lager dan die in de Model 3, omdat beide modellen hetzelfde platform gebruiken en drie kwart van de onderdelen gemeenschappelijk hebben. Tesla had aan het eind van het vierde kwartaal nog 3,7 miljard dollar in kas. Dat is intussen 920 miljoen dollar, na de terugbetaling van een converteerbare obligatie. De nettoschuld bedraagt nog steeds meer dan 10 miljard dollar. Voor de terugbetaling van de schulden en de verdere uitbouw van het gamma met de Model Y, de Semi truck en de nieuwe Roadster is vers geld dan ook onontbeerlijk.ConclusieTesla was lang een van de lievelingen op Wall Street, maar de voorbije maanden worden de investeerders toch wat kritischer, of beter: realistischer. Na een jarenlange aanloopfase met nichemodellen is het moneytime voor Tesla, dat moet bewijzen dat het ook hogere volumes winstgevend kan bouwen. Dat valt voorlopig tegen. Daarnaast zijn ook de fratsen van Elon Musk niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de investeerders. Ondanks de recente koersdaling vinden we de waardering nog altijd te hoog. Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3CKoers: 269,64 dollarMarkt: New York Stock ExchangeTicker: TSLA USISIN-code: US88160R1014Beurskapitalisatie: 45,7 miljard dollarK/w 2018: -Verwachte k/w 2019: 50,4Koersverschil 12 maanden: -14%Koersverschil sinds jaarbegin: -22%Dividendrendement: -