Zes maanden geleden verschenen voor het eerst weer positieve berichten over Coca-Cola Company. Met suikervrij als toverwoord leek de Amerikaanse frisdrankenreus opnieuw op het groeipad terechtgekomen. De schwung leek terug. Het bleek maar schijn. De weinig sprankelende vierdekwartaalresultaten en vooral de vlakke vooruitzichten voor dit jaar leidden tot de scherpste koersval in ruim een decennium. Het management is er zich van bewust dat de gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde verkoop van frisdranken de voorbije vier jaar nul procent bedroeg. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismer...

Zes maanden geleden verschenen voor het eerst weer positieve berichten over Coca-Cola Company. Met suikervrij als toverwoord leek de Amerikaanse frisdrankenreus opnieuw op het groeipad terechtgekomen. De schwung leek terug. Het bleek maar schijn. De weinig sprankelende vierdekwartaalresultaten en vooral de vlakke vooruitzichten voor dit jaar leidden tot de scherpste koersval in ruim een decennium. Het management is er zich van bewust dat de gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde verkoop van frisdranken de voorbije vier jaar nul procent bedroeg. Het toenemende gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft. Coca-Cola Company bezit nog altijd vier van de populairste frisdranken ter wereld (Coca-Cola, Sprite, Fanta en Diet Coke) en beschikte in 2017 nog over een wereldmarktaandeel van 40,2 procent. Maar de winstgroei was allesbehalve ronkend de voorbije jaren. In de periode 2014-2018 bedroeg de winst per aandeel 2,04 dollar per aandeel (2014), 2,00 dollar (2015), 1,91 dollar (2016 en 2017) en vorig jaar 2,08 dollar per aandeel. Dat laatste cijfer is eindelijk nog eens een verbetering van 9 procent, maar nog altijd nauwelijks meer dan vijf jaar geleden. Bovendien geeft de bedrijfsleiding aan dat het voor 2019 niet meer beter wordt, terwijl de analistenconsensus op 2,22 dollar stond. De zwartepiet voor de teleurstellende vooruitzichten gaat naar de sterke dollar. De winst van 43 dollarcent per aandeel in het vierde kwartaal lag duidelijk boven de 39 dollarcent in het laatste kwartaal van 2017, maar dat cijfer kwam deze keer niet uit boven de analistenconsensus (ook 43 dollarcent). Ook de omzet van 7,08 miljard dollar lag in lijn met de gemiddelde analistenverwachting van 7,07 miljard dollar. De in 2017 benoemde en midden vorig jaar nog zo bejubelde CEO James Quincey wordt nu ook bedolven onder de vraagtekens en de twijfels, net zoals zijn voorganger Muhtar Kent. Quincey duwt de groep nog meer richting gezondere dranken. De focus ligt op minder suiker (Coca-Cola Zero) en de expansie van drankjes met weinig of geen suiker (waters, waters met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes, ijskoffie en ijsthee). Maar in het laatste kwartaal vielen de verkoopcijfers van een aantal nieuwe dranken en sappen tegen. Quincey zou bij overnames soms te veel betalen volgens de critici, zoals bij de aankoop van de Britse koffieproducent Costa.Aan innovatie is er nochtans geen gebrek. Gemiddeld worden elk jaar tot 200 nieuwe producten of varianten van bestaande dranken gelanceerd. Bij ons zijn FuzeTea (combinatie van vruchtensap met ijsthee) en AdeZ (granendranken) voorbeelden van recente lanceringen. Daarnaast is Quincey ook een kostenbespaarder met een bijkomende knip in de uitgaven van 800 miljoen dollar. ConclusieMidden vorig jaar zijn we het aandeel van Coca-Cola opnieuw beginnen te volgen. Er was toen immers weer een winstgroei in het boekjaar 2018. Maar het wordt een verhaal van vallen en opstaan om die groei te bestendigen. De waardering tegen 22 keer de verwachte winst voor 2019 laat weinig ruimte voor ontgoocheling en vereist een lange periode van groei voor de winst per aandeel. Die lijkt er niet meteen te komen. Vandaar dat we overgaan tot een adviesverlaging. Pas als de koers weer onderaan de 40 dollar staat, zien we voldoende opwaarts potentieel.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 45,24 dollarTicker: KO USISIN-code: US1912161007Markt: NYSEBeurskapitalisatie: 192,6 miljard dollarK/w 2018: 22Verwachte k/w 2019: 22Koersverschil 12 maanden: +4%Koersverschil sinds jaarbegin: -5%Dividendrendement: 3,4%