Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaonagesticht als een fabrikant van vrouwenkleding. Gaona is intussen zowat de rijkste Europeaan. De groep nam een wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel opende. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een vestiging in New York geopend. Op 31 januari, de afsluitdatum van het boekjaar 2018-2019, waren er wereldwijd 2131 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden. De groep haalt 69 procent van haar omzet uit de Zara-winkels. Naast Zara omvat de groep ook de merken Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Alles samen zijn er749...

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaonagesticht als een fabrikant van vrouwenkleding. Gaona is intussen zowat de rijkste Europeaan. De groep nam een wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel opende. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een vestiging in New York geopend. Op 31 januari, de afsluitdatum van het boekjaar 2018-2019, waren er wereldwijd 2131 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden. De groep haalt 69 procent van haar omzet uit de Zara-winkels. Naast Zara omvat de groep ook de merken Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Alles samen zijn er7490 verkooppunten in 96 markten en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant intussen ook al in de meeste markten aanwezig, wat een geweldige troef is. De onlineverkoop steeg in het afgelopen boekjaar met 27 procent tot 3,2 miljard euro. Dat is 12 procent van de groepsomzet (14% als we enkel de landen tellen waar Inditex online verkoopt). Inditex is uitgegroeid tot een fraai groeiverhaal. Elk jaar sinds de beursgang wist de groep de winst van het jaar voordien te overtreffen. Dat dankt ze aan haar flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarin design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De jongste modetrends worden meegenomen in liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels bevoorraad met de nieuwste stukken. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor een eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel is een beurslieveling. Zo steeg de beurskapitalisatie sinds eind 2009 van 18 naar 82 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een totale return (koerswinst + dividenden) van 500 procent, al zit de jongste jaren de klad erin. In het boekjaar 2018-2019 haalde Inditex een omzet van 26,14 miljard euro, 3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is wel het laagste groeicijfer in vier jaar. De nettowinst steeg met 2 procent tot 3,44 miljard euro, het laagste groeicijfer in vijf jaar. De brutowinst steeg met 4 procent, wat voor het eerst in jaren weer een hogere brutomarge opleverde van 56,7 procent (56,3% in boekjaar 2017-2018). De omzetgroei bij constante wisselkoersen bedroeg 7 procent. Inditex had dus wel last van de sterkere euro.Eind januari had Inditex 4,9 miljard euro cash, maar het is slechts eigenaar van enkele winkels. Voor de andere werkt het met leasingcontracten. De groep weigert mee te gaan met de concurrenten om de prijzen te verlagen. Inditex geeft dus prioriteit aan de marges boven omzetgroei. Om de tragere omzet- en winstgroei te compenseren voor de aandeelhouders, besliste de raad van bestuur de pay-out ratio (het gedeelte van de winst dat aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd) op te trekken van 50 naar 60 procent. Dat betekent dat het dividend voor boekjaar 2018-2019 met 17 procent wordt verhoogd, van 0,75 naar 0,88 euro bruto per aandeel. ConclusieInditex is zonder discussie topkwaliteit en presteert operationeel en ook op de beursvloer veel beter dan zijn concurrent Hennes&Mauritz (H&M). Maar het valt niet te ontkennen dat de groep op een traag groeitempo is teruggevallen. Het voordeel daarvan is dat de waardering een stuk is teruggevallen tot 22 keer de winst voor het pas begonnen boekjaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 13. Maar echt goedkoop is dat nog niet. Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 26,96 euroTicker: ITX SMISIN-code: ES0148396007Markt: MadridBeurskapitalisatie: 81,7 miljard euroK/w 2018: 24,5Verwachte k/w 2019: 22Koersverschil 12 maanden: +6%Koersverschil sinds jaarbegin: +21%Dividendrendement: 2,4%