Inditex ziet omzetgroei weer versnellen

In de loop van 2019 haperde de groeimotor van de groep boven Zara, maar in de afgelopen twee kwartalen was er weer een versnelling.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 opgericht als een fabrikant van vrouwenkleding. De groep nam een wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zarawinkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien opende een eerste filiaal in New York. Op 31 oktober waren er wereldwijd 2139 Zara-winkels.

Hoewel de groep zowat 70 procent van haar omzet uit de Zara-winkels haalt, bestaat ze uit acht merken: Zara/Zara Kids, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Die verkoopt ze in7486 verkooppunten (44 meer dan twaalf maanden voordien) in 96 markten. De groep telt ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant intussen ook al in de meeste markten aanwezig, wat een geweldige troef is. In het afgelopen boekjaar steeg de onlineverkoop met 27 procent tot 3,2 miljard euro of tot 12 procent van de groepsomzet.

Inditex dankt zijn succes aan zijn flexibele, geïntegreerde businessmodel. Het design, de productie, de logistiek en de verkoop zijn perfect op elkaar afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen in het design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week krijgen de winkels de nieuwste stukken. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties in populaire steden en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd.

Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbij gegaan. Het aandeel is een beurslieveling. Zo steeg de beurskapitalisatie sinds eind 2009 van 18 naar 93 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een totale return (koerswinst + dividenden) van afgerond 333 procent, tegenover 31 procent voor de Spaanse IBEX-index.

In het eerste negen maanden van het boekjaar 2019-2020 (afsluitdatum 31/1) haalde de groep 19,82 miljard euro omzet, 7,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee versnelt de groei weer. In het eerste kwartaal was er een omzetgroei van 5 procent, het laagste cijfer in vier jaar. De nettowinst steeg met 12 procent tot 2,72 miljard euro (9% zonder de toename door de IFRS-16 regel rond leasingcontracten). De brutowinst steeg met 8 procent, wat een hogere brutomarge van 58,2 procent inhoudt (was 58,0%).

Inditex had eind oktober 5,2 miljard euro cash, maar leaset een groot deel van zijn winkels. De groep weigert mee te gaan met de concurrenten om de prijzen te verlagen. Inditex geeft dus prioriteit aan de marges boven omzetgroei. Eerder dit jaar besliste de raad van bestuur de pay-outratio (gedeelte van de winst dat naar de aandeelhouders vloeit) op te trekken van 50 naar 60 procent. Zo betaalde de groep in 2019 in totaal 0,88 euro brutodividend per aandeel uit, 17 procent meer dan in 2018.


Conclusie

Inditex is topkwaliteit en presteert operationeel en op de beursvloer veel beter dan zijn concurrent H&M. In 2019 haperde de groeimotor, maar dat is echter de jongste twee kwartalen weer ten gunste gekeerd. Het nadeel is dat de waardering daardoor weer wat is opgelopen richting 25 keer de winst voor het volgende boekjaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 12. Dat is wat te hoog voor een positief advies.


Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 31,15 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 97,1 miljard euro

Verwachte k/w 2019: 26

Verwachte k/w 2020: 25

Koersverschil 12 maanden: +42%

Dividendrendement: 2,2%

Partner Content