Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara, dat enige tijd deel uitmaakte van de voorbeeldportefeuille. Inditex werd twee jaar geleden 50. Het werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona (intussen zowat de rijkste Europeaan) als textielproducent van dameskleding. De groep kreeg een wending in 1975 toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in popula...

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara, dat enige tijd deel uitmaakte van de voorbeeldportefeuille. Inditex werd twee jaar geleden 50. Het werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona (intussen zowat de rijkste Europeaan) als textielproducent van dameskleding. De groep kreeg een wending in 1975 toen in het Noord-Spaanse La Coruna (Galicië) de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 88 landen. Hoewel de groep afgerond 2 op 3 EUR omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat ze vandaag uit acht merken, met naast Zara, ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe, 6775 verkooppunten en ruim 137.000 personeelsleden. De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Inditex groeide uit tot een fraai groeiverhaal, waarbij elk jaar sinds de IPO de winst van het jaar voordien werd overtroffen. Wat maakt van Inditex zo'n sterk groeiverhaal? Precies het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door de design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 230%, terwijl de IBEX-index bleef steken op +45%. In de eerste zes maanden van het boekjaar (afsluitdatum 31 januari) werd een omzet van 9,4 miljard EUR of 17% meer dan in dezelfde periode vorig jaar gerealiseerd. Zonder overnames en de opening van nieuwe winkels was sprake van een omzetstijging van 7%. Het cijfer lag boven de gemiddelde verwachting van de analisten. De nettowinst klom met liefst 26%, tot 1,16 miljard EUR. De brutomarge herstelde dan ook in de eerste drie maanden met 50 basispunten (0,5%; van 57,6 naar 58,1%). De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 22%, tot 1,97 miljard EUR. Bij de start van het lopende derde kwartaal van het boekjaar bedroeg de omzetgroei 16% (bij constante wisselkoersen), wat wijst op het vasthouden van de stevige omzetgroei. Vandaar de opmars richting de magische grens van 100 miljard EUR aan beurskapitalisatie. ConclusieInditex is zonder discussie topkwaliteit, die dicht bij een historische piek noteert. Tegen 32,5 keer de verwachte winst voor het boekjaar 2015-2016 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 19 is het aandeel echter erg duur. Het wordt dan ook niet vanzelfsprekend om de komende tijd nog beter te doen dan het marktgemiddelde. Vandaar dat we, ondanks de topkwaliteit, niet verder kunnen gaan dan een neutraal advies.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A